DBU-regler

Standardkontrakt

Herrer: DBU's standardkontrakt er standardformularen for indgåelse af kontrakter i Danmark mellem spillere og klubber. Download standardkontrakten her (link til DBU).

(For English version click here)

Kvinder: DBU's standardkontrakt er standardformularen for indgåelse af kontrakter i Danmark mellem spillere og klubber. Download standardkontrakten her (link til DBU).

Lejeaftale

Herrer: DBU's lejeaftale er standardformularen for indgåelse af lejeaftaler i Danmark mellem spillere og klubber. Download lejeaftalen her (link til DBU).

(For English version click here)

Kvinder: DBU's lejeaftale er standardformularen for indgåelse af lejeaftaler i Danmark mellem spillere og klubber. Download lejeaftalen her (link til DBU).

Ophørsaftaler

Står du i en situation, hvor du skal benytte ophørsaftalen, anbefaler vi, at du altid først tager kontakt til Spillerforeningen.

Herrer: DBU's aftale om ophør af spillerkontrakt i Danmark mellem spillere og klubber. Download ophørsaftalen her (link til DBU).

(For English version click here)

Damer: DBU's aftale om ophør af spillerkontrakt i Danmark mellem spillere og klubber. Download ophørsaftalen her (link til DBU).

Klublicenssystem

Der gælder et såkaldt klublicenssystem, hvor DBU skal godkende klubberne, inden de har lov til at skrive kontrakter. Endvidere foreskriver klublicens-systemet, at klubber skal have en vis minimumskapiltal i forhold til størrelsen på lønningerne, så der er den nødvendige økonomiske evne i klubberne til at drive professionel fodbold. Listen over klubber med tilladelse til kontraktfodbold kan ses her.

Agentregler

I forbindelse med kontraktforhandling og klubskifte kan det være en fordel for spilleren at have en mellemmand ved sin side.

En aftale mellem en spiller og en mellemmand om, at mellemmanden skal repræsentere spilleren i forbindelse med kontraktforhandlinger eller klubskifter er en såkaldt repræsentationsaftale. Spillere (og klubber) må kun indgå repræsentationsaftaler med mellemmænd, der er registreret eller senest samtidig med indgåelse af repræsentationsaftalen indsender ansøgning om registrering hos DBU.

Se DBU's reglement for spilleragenter her (link til DBU).
Se DBU’s standard repræsentationsaftale her (link til DBU).

Agentservice

Spillerforeningens FIFA-agent Allan Reese tilbyder rådgivning og bistand. Se mere på Agentservice.dk