DBU-regler

Standardkontrakt

DBU's standardkontrakt er standardformularen for indgåelse af kontrakter i Danmark mellem spillere og klubber. Download standardkontrakten her.

Lejeaftale

DBU's lejeaftale er standardformularen for indgåelse af lejeaftaler i Danmark mellem spillere og klubber. Download lejeaftalen her.

Klublicenssystem

Der gælder et såkaldt klublicenssystem, hvor DBU skal godkende klubberne, inden de har lov til at skrive kontrakter. Endvidere foreskriver klublicens-systemet, at klubber skal have en vis minimumskapiltal i forhold til størrelsen på lønningerne, så der er den nødvendige økonomiske evne i klubberne til at drive professionel fodbold. Listen over klubber med tilladelse til kontraktfodbold kan ses her.

Agentregler

I forbindelse med kontraktforhandling og klubskifte kan det være en fordel for spilleren at have en mellemmand ved sin side.

En aftale mellem en spiller og en mellemmand om, at mellemmanden skal repræsentere spilleren i forbindelse med kontraktforhandlinger eller klubskifter er en såkaldt repræsentationsaftale. Spillere (og klubber) må kun indgå repræsentationsaftaler med mellemmænd, der er registreret eller senest samtidig med indgåelse af repræsentationsaftalen indsender ansøgning om registrering hos DBU.

Se DBU's reglement for spilleragenter her
Se DBU’s standard repræsentationsaftale her

Agentservice

Spillerforeningens FIFA-agenter, Allan Reese og Simon Friis, tilbyder rådgivning og bistand. Se mere her eller på Agentservice.dk