20. 12. 2005

FIFA-regler strider mod EU lovgivning

FIFAs regler om træningskompensation for spillere under 23 år strider mod EU lovgivning, mener Ole Christensen, medlem af Europa-parlamentet for Socialdemokraterne

Den socialdemokratiske medlem af Europa-parlamentet, Ole Christensen, åbnede FIFPro konferencen "10 years after Bosman". I sin tale udtrykte Ole Christensen et ønske om, at EU-Kommissionen undersøger, hvorvidt de nuværende FIFA regler harmonerer med EUs lovgivning og at samarbejdet mellem FIFA og FIFPro skulle styrkes.

Ole Christensen åbnede sin tale med at lykønske de europæiske fodboldspillere med afgørelsen i Bosman-sagen. Han påpegede, at Bosman-dommen havde fastslået, at selvom fodboldens finansielle verden er unik, gælder EU lovgivningen også for klubber og fodboldspiller. Bosman-dommen fastslog, at fodboldspillerne har ret til skifte klub efter kontraktudløb, uden at klubberne kan kræve betaling for spilleren efterfølgende. Denne domsafgørelse har ifølge Ole Christensen bevirket, at spillerne har fået en bedre forhandlingsposition i forhold til klubberne og dermed større indflydelse på deres egne arbejdsforhold.

De nuværende FIFA regler, som giver klubberne ret til at kræve træningskompensation for en spiller under 23 år, selvom at spillerens kontrakt er udløbet, kan ifølge Ole Christensen stride mod Bosman-dommen og dermed EUs lovgivning. Derfor har Ole Christensen bedt EU-Kommissionen svare på, om EU-Kommissionen mener, at reglerne om betaling af træningskompensation for spillere under 23 år efter kontraktudløb strider mod EU lovgivningen om fri bevægelighed på arbejdsmarkedet.

Ole Christensen opfordrede i sin tale til, at man gennem social dialog eller kollektive forhandlinger styrker samarbejdet mellem arbejdsmarkedets parter i international fodbold, dvs. mellem spillernes internationale organisation FIFPro og de europæiske klubbers organisation EPFL. En aftale mellem disse parter om de arbejdsmarkedsmæssige forhold i respekt af EUs lovgivning vil ifølge Ole Christensen skabe mere konsensus omkring de arbejdsmarkedsforhold i den europæiske fodboldverden og ny fremgang for branchen.

Ole Christensens tale til konferencen "10 years after Bosman"

Ole Christensens tale til konferencen "10 years after Bosman"