27. 10. 2006

Fodboldspillere scorer højt i analyse om danskernes prestige

Ugebrevet A4 har lavet en analyse af danskernes holdning til prestige blandt 99 forskellige erhverv, og fodboldspillerne kommer i mål blandt topscorerne.En lang række danskere er blevet adspurgt om, hvor høj prestige de anser forskellige erhverv for at have. Ud af 99 erhverv kommer ”Fodboldspiller” ind på en solid 15.-plads lige foran ”Revisor”, men lige efter ”IT-konsulent” på 14.-pladsen. Til sammenligning anser danskerne det mest prestigefulde erhverv for at være ”Pilot”, idet dette job rummer en række vigtige elementer som høj løn og stort ansvar.

Medierne giver prestige

A4’s undersøgelse viser, at det giver høj prestige at optræde i medierne. Dette medfører, at fodboldspillere rangerer på linje med professioner som modedesignere journalister, filmfotografer, forfattere og reklamefolk, der ligeledes er en fast del af de danske tv-stuer. Resultatet af undersøgelsen overrasker en del eksperter, fordi den bryder med tidligere tiders overbevisning om, at høj uddannelse er noget nær den eneste måde at få respekt blandt samfundets borgere.

Men direktør for Spillerforeningen, Mads Øland maner alligevel til besindighed:

”Det er selvfølgelig positivt, at vores medlemmers profession betragtes som et vigtigt og ærefuldt hverv. Men prestige er og bliver et meget flygtigt begreb, der for den enkelte spiller kan være væk lige så hurtigt, som det kom. Derfor er det lige så centralt at bemærke, at undersøgelsen viser, at uddannelse er den bedste vej frem for at skabe en succesfuld karriere på længere sigt.”

Sikreste vej til prestige er uddannelse

Blandt de lavest rangerede i undersøgelsen findes de ufaglærte erhverv som fx ”flyttemand” og ”parkeringsvagt”. Derimod er erhverv, der kræver en længerevarende uddannelse som fx ”advokat” eller ”psykolog” blandt de mest ansete.

Undersøgelsen er samtidig kommet frem til de fem parametre, der giver prestige:

•    Høj uddannelse/ekspertise
•    Hård konkurrence om jobbet/uddannelsen
•    Synlighed/berømmelse
•    Høj løn
•    Magt/indflydelse

Medierne giver prestige

Men direktør for Spillerforeningen, Mads Øland maner alligevel til besindighed:

Sikreste vej til prestige er uddannelse

Undersøgelsen er samtidig kommet frem til de fem parametre, der giver prestige:

•    Høj uddannelse/ekspertise
•    Hård konkurrence om jobbet/uddannelsen