08. 11. 2006

Lawal spiller igen

Efter positiv dialog mellem Vejle Boldklub og Spillerforeningen er Adeshina Lawals suspension fra træning og kamp i Vejle Boldklub ophævet med virkning fra i dag og Lawal deltager i eftermiddagens træning med holdkammeraterne.Adeshina Lawal blev torsdag den 26. oktober suspenderet af Vejle Boldklub på grund af sigtelse af politiet om forhold i privatlivet. Siden da har Spillerforeningen løbende haft kontakt med Vejle Boldklub og Lawals advokat om sagens udvikling. Politiets afhøringer er på nuværende tidspunkt afsluttet, og Vejle Boldklub har derfor besluttet at ophæve suspensionen.

Spillerforeningen skal fastslå, at en suspension kun kan ske ved ekstraordinære omstændigheder og i øvrigt alene i en yderst kortvarig periode for at få overblik over en uoverskuelig situation. For fodboldspillere gælder, at en arbejdsgiver har en særlig pligt til at begrænse længden af en suspension, idet fodboldspillere har behov for og krav på at blive trænet for ikke at tabe niveau. Eftersom fodboldspillere er kendte personer, har klubberne en særlig pligt til at begrænse brugen af muligheden for suspension.

Spillerforeningens direktør Mads Øland udtaler:

"Vi er tilfredse med den gode dialog, vi har haft om sagen med Vejle. På Lawals vegne er vi glade for, at han nu er tilbage på træningsbanen. Selv hvis Lawal skulle blive tiltalt og dømt for det, han er sigtet for, kan Vejle ikke drage ansættelsesretlige konsekvenser i den forbindelse. Sigtelsen henhører under privatlivet."

Spillerforeningens direktør Mads Øland udtaler: