20. 09. 2006

Spillerforeningen søger forlig med Vejle BK i bortvisningssag

På et møde torsdag med Vejles BK's formand Lars Skou vil Spillerforeningen forsøge at nå til enighed om et forlig i bortvisningssagen mod Lennart Lynge Larsen. Spillerforeningen mener, at bortvisningen af Lennart Lynge Larsen var uberettiget.- I Spillerforeningens øjne kan hverken Lennart Lynge Larsen eller Vejle Boldklub være tjent med at have sagen hængende over hovedet, og vi vil på mødet derfor arbejde for en hurtig og rimelig afgørelse, udtaler Spillerforeningens direktør Mads Øland.

Skulle det mod forventning ikke lykkes at nå til enighed ved mødet, vil Spillerforeningen føre sagen videre som faglig voldgiftsag, hvor det forventes, at sagen kan blive afgjort meget hurtigt.

En sag med solide argumenter

Fra Spillerforeningens side vurderes det, at Lennart Lynge Larsen har en god sag, idet bortvisningen af ham på mange måder ser ud til at være en kraftig overreaktion.

Da sagen drejer sig om en bortvisning, træder Funktionærlovens bestemmelser i kraft i henhold til overenskomsten mellem Spillerforeningen og Divisionsforeningen. Ifølge Funktionærloven skal der være tale om nærmest kriminelle forhold, før en bortvisning uden advarsel kan berettiges.

Mange fodboldspillere har da også offentligt givet udtryk for, at det langt fra hører til normal praksis at bortvise eller på anden måde sanktionere spillere, fordi de har medvirket til sociale arrangementer i fritiden, der fx indeholder hygge-fodbold.

Støtte fra klubkolleger

Vejles spillere har vist deres solidaritet med Lennart Lynge Larsen i sagen ved at give en støtteerklæring til ham. Derudover har vi modtaget tilkendegivelser om støtte fra en lang række spillere i andre klubber, hvilket naturligvis også er med til at styrke Lennart Lynge Larsens sag.

Sagen mod Lennart Lynge Larsen er selvfølgelig også vigtig for landets øvrige kontraktspillere, fordi den handler om, hvornår en klub kan tillade sig at bortvise en spiller.- I Spillerforeningens øjne kan hverken Lennart Lynge Larsen eller Vejle Boldklub være tjent med at have sagen hængende over hovedet, og vi vil på mødet derfor arbejde for en hurtig og rimelig afgørelse, udtaler Spillerforeningens direktør Mads Øland.

En sag med solide argumenter

Støtte fra klubkolleger