12. 09. 2007

FIFPros generalsekretær i vidneskranken for Spillerforeningen

Theo van Seggelen (tv), generalsekretær i FIFPro, vidnede tirsdag til fordel for Spillerforeningen i retssagen mod DBU. Den internationale spillerforening bakker 100 % op om Spillerforeningens sag.Til dagligt sidder generalsekretæren for FIFPro i Holland og kæmper for fodboldspilleres rettigheder på internationalt niveau. På andendagen af Spillerforeningens retssag troppede Theo van Seggelen op i vidneskranken for at give sit syn på sagen.

Efter sit vidneudsagn gav van Seggelen følgende støtteerklæring:

FIFPro støtter Spillerforeningens sag ved landsretten om forrangen af overenskomster, og FIFPro forventer en dom, der er på linje med Memorandum of Understanding mellem FIFA og FIFPro, der understreger, at overenskomster står over forbundenes regler.

Anledningen for Theo van Seggelens optræden var den omtalte aftale mellem FIFA og FIFPro, hvori det slås fast, at FIFA skal respektere kollektive overenskomster forud for fodboldregler.

Udover at være generalsekretær i FIFPro har Theo van Seggelen deltaget i samtlige FIFPro’s forhandlinger om transferreglerne. Senest har dette resulteret i Memorandum of Understanding og UEFA's Minimum Requirements, hvor også UEFA fastslår, at kollektive overenskomster har forrang og skal indarbejdes i nationale fodboldforbunds regler.

Billedtekst: Theo van Seggelen (tv), generalsekretær i FIFPro, vidnede tirsdag for Spillerforeningen i retssagen mod DBU. Også Spillerforeningens direktør Mads Øland samt advokat Claus Juel Hansen (th) var mødt op foran Østre Landsret.Til dagligt sidder generalsekretæren for FIFPro i Holland og kæmper for fodboldspilleres rettigheder på internationalt niveau. På andendagen af Spillerforeningens retssag troppede Theo van Seggelen op i vidneskranken for at give sit syn på sagen.

Efter sit vidneudsagn gav van Seggelen følgende støtteerklæring: