01. 12. 2008

Hvidovres bortvisning af Thomas Lindrup

Hvidovre Fodbold A/S bortviste torsdag den 27. november Spillerforeningens formand, Thomas Lindrup. Foto: © Per Kjærbye.

Begrundelsen er ifølge klubben, at Thomas Lindrup har spredt rygter om en truende konkurs og brugt dette som et afsæt til at hverve medlemmer til Spillerforeningen. Dette er imidlertid ikke sandt.

Der florerede i klubben mange rygter om økonomiske problemer i Hvidovre Fodbold, men Thomas Lindrup var ikke en af dem, der spredte disse rygter. Til gengæld blev der, sammen med klubrepræsentant Anders Clausen, taget initiativ til at mane disse rygter til jorden ved et spillermøde. Det blev bl.a. understreget hvor vigtigt det var, at konkursrygterne ikke slap ud i offentligheden, og at spillernes fokus burde være på fodbolden. Mødet skete derfor  på et loyalt grundlag over for klubben.

Thomas Lindrup har, som formand i Spillerforeningen, fortalt spillerne i Hvidovre Fodbold såvel som i alle andre klubber om fordelene ved at melde sig ind i Spillerforeningen. Lad det være klart, at en formand i en fagforening har enhver ret til at fortælle sine kolleger, eller hvem det end måtte være, om fordelene ved at samles i en forening. Spillerforeningen ser derfor bortvisningen af dets formand som en organisationsfjendtlig handling.

Thomas Lindrup har mødt bred opbakning efter sin bortvisning. LO’s formand, Harald Børsting, kalder bortvisningen uacceptabel, Håndbold Spiller Foreningens formand, Torben Vinther, kalder grundlaget useriøst og medlem af Spillerforeningens bestyrelse Allan Olesen tager kraftigt afstand fra beslutningen. Samtidig har Hvidovre Fodbolds spillertrup trådt frem med deres fulde opbakning til Thomas Lindrup. Desuden er der en overvældende opbakning på forskellige debatfora på internettet, der taler for Thomas Lindrups sag.

Der vil i morgen, tirsdag den 2. december, blive afholdt et mæglingsmøde mellem Thomas Lindrup og Hvidovre Fodbold A/S med tilstedeværelse af Spillerforeningen og Divisionsforeningen. Det er vores klare forventning, at Divisionsforeningen vil være med til at løse denne sag hurtigt. Spillerforeningen vil holde dets medlemmer opdateret i sagen.