05. 11. 2008

Nyt kvindeudvalg støttes af Spillerforeningen

Victoria Baagøe, der til dagligt slår sine folder i SønderjyskE, vil have kvindefodbolden i Danmark frem i rampelyset. Hun har introduceret et kvindeudvalg, der støttes af Spillerforeningen.

Hovedformålet med kvindeudvalget er i første omgang at skabe opmærksomhed omkring kvindefodbolden og på sigt at skabe mere lighed mellem kønnene i fodboldverdenen.

Den initiativrige spiller mener, at kvindefodbolden i Danmark i al for lang tid nærmest er blevet overset. Og det er noget, der mærkes ude i klubberne.

Fodbold starter i det små. Derfor er det vigtigt at klubberne opprioriterer os bare en smule. Det kan være så simpel en ting som at opdatere hjemmesiden når kvindeholdene har spillet, stille boldpiger til rådighed og holde cafeteriaet åbent under kamp. Men det kan også være initiativer som at lade mindre årgange spille forkamp før en seniorkamp, hvor kampens spiller kåres i pausen. På den måde kan man øge motivationen hos de små. Det handler om at skabe øget opmærksomhed helt fra start.

Men i mere professionel sammenhæng er der også plads til forbedringer:

I Norge og Sverige er der meget større mediedækning på landsholdet. Fx kunne man se masser af kvindefoldbold på de svenske og norske kanaler under OL. Og det hele hænger jo sammen. Hvis vi får skabt noget mere mediedækning af landsholdet, som allerede har leveret nogle fantastiske resultater, kan vi få skabt nogle idoler for de små piger. Og så står de næste landsholdsspillere jo næsten allerede klar. Vi har set det indenfor kvindehåndbolden, så hvorfor ikke indenfor fodbold?,” spørger den kun 21-årige Victoria Baagøe.

Du kan læse mere om kvindeudvalget i det nyeste nummer af Indersiden.

Hvis du har ideer eller tiltag, som du mener kvindeudvalget, bør tage op, kan du ringe til Victoria Baagøe på 61 46 06 23.

Men i mere professionel sammenhæng er der også plads til forbedringer:

Du kan læse mere om kvindeudvalget i det nyeste nummer af Indersiden.