12. 01. 2009

Aftale om lønnedgang i Kolding FC er en realitet

Efter en længere proces er der i dag indgået en aftale mellem ledelsen og spillerne i Kolding FC om en 20 % lønnedgang for 2009. Efter 2009 går spillerne tilbage til lønnen, som er aftalt i de hidtidige kontrakter. Aftalen har været nødvendig for at sikreKolding FC har gennemgået en hård økonomisk periode, hvor indtægterne i betydelig grad har svigtet i forhold til de lagte planer og budgetter. Dette har resulteret i et driftsunderskud på 5,7 millioner kroner i regnskabsåret 2007/08. Underskuddet har presset Kolding FC til at søge yderligere investorer fra erhvervslivet. Klubben lykkedes med at finde investorer, som nu indskyder et beløb på 3,7 millioner kroner for transferrettighederne til nuværende kontraktspillere i klubben. Tilbuddet fra investorene var betinget af en række vilkår om besparelser og tilpasninger. Bl.a. var det et krav, at klubben fik en aftale med spillerne om 20 % i lønnedgang.

Spillerforeningen har repræsenteret spillerne under hele forløbet, der efter Mads Ølands mening er foregået særdeles konstruktivt. Han uddyber:
Der er nu indgået en fornuftig aftale, hvor de spillere, som ikke ønsker at gå ned i løn frit har fået mulighed for at skifte klub nu. Enkelte spillere har valgt at ophæve sin kontrakt med klubben. Jeg forventer ikke, at der nu er yderligere spillere, som vil søge væk.

Spillerforeningens mål i processen har været bedst muligt at sikre, at lønnedgangen ikke sker forgæves. Direktør Mads Øland udtaler:
Vi har haft et godt og konstruktivt forløb med Kolding FC. Klubbens ledere har været åbne og seriøse i en vanskelig situation. Det er min forventning, at vi med denne aftale har styrket Kolding FC, således at der i denne klub fremadrettet vil være gode og sikre arbejdspladser for Spillerforeningens medlemmer.”Kolding FC har gennemgået en hård økonomisk periode, hvor indtægterne i betydelig grad har svigtet i forhold til de lagte planer og budgetter. Dette har resulteret i et driftsunderskud på 5,7 millioner kroner i regnskabsåret 2007/08. Underskuddet har presset Kolding FC til at søge yderligere investorer fra erhvervslivet. Klubben lykkedes med at finde investorer, som nu indskyder et beløb på 3,7 millioner kroner for transferrettighederne til nuværende kontraktspillere i klubben. Tilbuddet fra investorene var betinget af en række vilkår om besparelser og tilpasninger. Bl.a. var det et krav, at klubben fik en aftale med spillerne om 20 % i lønnedgang.