18. 02. 2009

FIFA vil stoppe trafikken af unge spillere under 18 år

FIFA er på vej med et nyt regelsæt, der skal stoppe enhver form for import af spillere under 18 år fra andre kontinenter til Europa. Foto © Per KjærbyeFIFA vil nu stoppe at en masse unge talenter, som for eksempel John Obi Mikel, kan løbe rundt i europæiske klubber uden at være registreret. Det vil blandt andet betyde, at FC Midtjylland fremover må nøjes med at vurdere spillere over 18 år i Afrika.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland er blevet underrettet af FIFPro, der beretter om at FIFA inden længe vil indføre en komité, der holder øje med alle transfers af spillere under 18 år. Derudover vil klubberne fremover blive forpligtet til at registrere ikke blot de spillere, som bruges i turneringen, men også dem der bare træner med.

FIFA arbejder ligeledes på en tredje justering af reglerne for spillere under 18 år. Denne justering skal hæve satserne for talentudviklingen af spillere fra 12 til 15 år internt i Europa. I dag kompenseres klubberne med 10.000 € pr. år spillerne har været i klubben, men dette beløb ønsker FIFA nu at sætte op, så det bliver dyrere at hente unge talenter.