17. 02. 2009

FIFPro for første gang inviteret til generalforsamling i Afrikas Fodboldforbund (CAF)

FIFPro var repræsenteret, da Afrikas Fodboldforbund afviklede generalforsamling i Lagos den 10. og 11. februar. FIFPro’s repræsentant Stéphane Burchkalter talte spillernes sag ved generalforsamlingen, der forløb særdeles positivt. Foto © FIFProFormanden for FIFPro’s Afrika Division, Stéphane Burchkalter fremførte organisationens ønsker for de afrikanske spillere overfor den fremmødte forsamling, der bestod af 52 afrikanske forbund og præsidenterne for CAF (Issa Hayatou), FIFA (Sepp Blatter) og UEFA (Michel Platini). Således var de største af fodboldens institutioner samlet ved generelforsamlingen, der var det oplagte forum at viderebringe og prøve at præge udviklingen i afrikansk fodbold.

Her følger et uddrag af Stéphane Burchkalters tale til forsamlingen: ”Afrika er i en udviklingsperiode, og spillerne følger samme udvikling. Derfor forsøger vi at etablere spillerforeningerne i de lande, hvor det er muligt. Spillerforeningernes opgave er at bidrage til dialogen og arbejdet med at opbygge et stærkt fundament for professionelle ligaer, og sikre deres succes på såvel kort som lang sigt.”

Præsidenten for CAF, Issa Hayatou sagde til generalforsamlingen, at han var glad for FIFPro’s arbejde i Afrika og udtrykte ønske om at fortsætte et konstruktivt samarbejde.