02. 12. 2009

FIFPro's holdning til match-fixing

Efter at UEFA har meldt ud omkring match-fixing samt, at flere medier har fokuseret på dette emne, er den internationale spillerforening FIFPro kommet med følgende udtalelse vedrørende skandalen, hvor flere spillere er mistænkt for at have deltaget i matcFIFPro fordømmer ethvert forsøg på ulovlig indflydelse på en kamps resultat men vil samtidig også understrege, at flertallet af fodboldspillere ikke kunne finde på at deltage i match-fixing. Det er kun et fåtal, der er under anklage, og det er vigtigt at understrege, at sagen endnu ikke har været for en dommer.

FIFPro tilskynder UEFA til at lave en grundig undersøgelse af problemet og slå hårdt ned på alle former for korruption i fodbold. Det understreges samtidig at samtlige kræfter inden for fodboldens verden bør gå sammen i kampen mod dette problem.

Hvad angår den før omtalte sag om match-fixing, hvor adskillige professionelle fodboldspillere er under mistanke, vil FIFPro gerne gøre klart, at man er imod ethvert forsøg på indflydelse på en kamp og fordømmer alle, der forsøger at snyde. Derfor opretholder man en nul-tolerance politik overfor ulovlige væddemål og ulovlig indflydelse på en kamps resultat. Dog accepterer man ikke, at alle fodboldspillere bliver mistænkeliggjort eller bliver skåret over en kam i medierne uden en retssag. Det er derfor vigtigt at understrege princippet om, at man er uskyldig til det modsatte er bevist. For at undgå disse sager ønsker FIFPro nogle bedre oplysningskampagner.   FIFPro fordømmer ethvert forsøg på ulovlig indflydelse på en kamps resultat men vil samtidig også understrege, at flertallet af fodboldspillere ikke kunne finde på at deltage i match-fixing. Det er kun et fåtal, der er under anklage, og det er vigtigt at understrege, at sagen endnu ikke har været for en dommer.