28. 07. 2009

Fornuften sejrede: 1-årige karantæner til Brescia-spillere annulleret

Spillerforeningen kritiserede i januar CAS’ uproportionelt lange karantæner til Brescias Mannini og Possanzini, der uforskyldt mødte et kvarter for sent op til en dopingkontrol. Spillerforeningen stiller sig tilfreds men kritiserer WADA.Efter et nederlag til Chievo i Serie B den 1. december 2007 blev Brescias spillere holdt tilbage i omklædningsrummet af en utilfreds klubpræsident Corioni i omkring en time efter kampen. Derfor havde de to spillere ikke mulighed for straks at møde op til dopingkontrollen, som de var blevet udvalgt til. Det er vigtigt at understrege, at sagen derfor ikke bygger på positive dopingprøver, men udelukkende på et for sent fremmøde til en dopingkontrol.

Alligevel blev spillerne først idømt 15 dages karantæne og efter appel fra det internationale dopingagentur, WADA, et års karantæne af den internationale sportsdomstol, CAS. Sagen har nok engang vist WADA’s mangel på fingerspids-fornemmelse i doping-jagten og kritiseres af Mads Øland, direktør i Spillerforeningen:

Fornuften har sejret. Hvis de to spilleres korte udeblivelse fra en dopingkontrol pga. en kolerisk klubpræsidents raserianfald i omklædningsrummet efter et nederlag skulle føre til en dopingdom på et års karantæne, ville doping-bekæmpelsen risikere at miste støtte fra spillerne,” siger Mads Øland.

Den internationale spillerforening, FIFPro, har spillet en væsentlig og aktiv rolle i sagen, der er af stor international betydning. Således har foreningen i samarbejde med den italienske spillerforening, AIC, det italienske fodboldforbund FIGC og den italienske olympiske komite, CONI presset på for at få Mannini og Possanzini frikendt. Sagen har derfor også vist vigtigheden af en stærk international spillerforening til at føre spillernes sag.