21. 12. 2009

Messi kåret som Årets Fodboldspiller 2009

Lionel Messi er i aften blevet tildelt den prestigefulde FIFA/FIFPro World Player pris ved FIFA World Player Gala 2009 i Zürich. Det er FIFPros medlemmer, mere end 50.000 professionelle fodboldspillere, der har udpeget vinderen. Foto © Per Kjærbye

I første omgang blev 55 spillere udpeget inden fem nominerede for nyligt blev offentliggjort. Her var Lionel Messi nomineret sammen med de prominente spillere Cristiano Ronaldo, Kaká, Andrés Iniesta og Xavi Hernandez, men løb altså med prisen selv.

Den elegante offensive midtbanespiller får samtidig flotte ord med på vejen: ”I besiddelse af superb spilforståelse, forblændende boldkontrol og sublim teknik, finder den venstre-fodede Messi plads på overbefolkede midtbaner, hvor han skyder igennem tilsyneladende umulige huller med overraskende lethed. Med hans eksplosive temposkift, der tager vejret fra en, og en usvigelig sikker målnæse, er han en evig trussel for modstanderholdene,” står der bl.a. på FIFA’s hjemmeside.

Lionel Messi sammenlignes ofte med koryfæet Diego Maradona, der selv intet har imod sammenligningen med Argentinas unge stjerne: ”Jeg har set den spiller, som vil tage min plads i argentinsk fodbold, og hans navn er Lionel Messi,” har den argentinske landstræner sagt.

Indtil videre har Messi badet i succes og har med Barcelona allerede vundet det spanske mesterskab tre gange, en europæisk Super Cup, tre spanske Super Cups, to Champions League titler samt FIFA Club World Cup på trods af en alder på bare 22 år (!).

“Messidona” eller “El Messias”, som den 169 cm høje midtbaneelegantier også kaldes, har i efterårssæsonen spillet 30 kampe, scoret 18 mål og lavet 6 assists for både klub- og landshold i alle turneringer.

Klik her for at se et par af Lionel Messis genialiteter igennem karrieren.

Klik her for at se et par af Lionel Messis genialiteter igennem karrieren.