31. 08. 2009

Ny rapport: 70 % af englændere har oplevet homofobi

En ny undersøgelse viser, at 70 % af spillere og fans i England har været vidne til homofobi og homofobiske tilråb. Den engelske spillerforening bekriger udviklingen med en anti-homofobi kampagne.Officielt findes der ingen homoseksuelle spillere i England, og 60 % af fansene tror, at anti-homoseksuelle tilråb fra fans og modstandere betyder, at homoseksuelle spillere ikke vil træde frem.

66 % af fansene siger desuden, at de ikke ville have problemer, hvis en af deres spillere kom ud af skabet, men hele 90 % tror ikke, at der findes homoseksuelle i deres trup.

Næsten to-tredjedele af fansene mener, at fodbold ville blive en bedre sport, hvis homofobiske tilråb blev udryddet, og over halvdelen mener, at FA, Premier League og Premiership ikke gør nok for at tackle homofobi i fodboldens verden.

Desværre viser denne undersøgelse, at fodbold er institutionelt homofobisk. Fodboldens verden har en lang historie med at tackle problemer såsom hooliganisme og racisme, men homofobi ser man næsten igennem fingre med,” siger Ben Summerskill, der har stået i spidsen for undersøgelsen.

Gordon Taylor, direktør for den engelske spillerforening, knytter følgende kommentar til undersøgelsens resultater:

Den engelske spillerforening (PFA) har en nul-tolerance politik overfor alle områder indenfor diskrimination og fordomme. Dette inkluderer alle former for racisme inkl. fremmedhad, diskrimination overfor islam eller antisemitisme, homofobiske holdninger og diskrimination på baggrund af køn eller diskrimination på baggrund af handikap.

Gordon Taylor fortsætter:

Vi støtter ligestilling og lige ret indenfor alle områder af spillet og arbejder for en ensartet sportsplads for alle. Som forening er vi forpligtet til at tackle problemerne med homofobi i spillet, og vi samarbejder med Kick It Out (international anti-racisme kampagne, red.) og en anti-homofobi kampagne, der vil søge at tackle problemerne direkte – forhåbentligt lige så succesfuldt som vores anti-racisme kampagne.

Basketball-spilleren John Amaechi, der er en af meget få sportsmænd, der har trådt frem som homoseksuel, arbejder som konsulent for kampagnen mod homofobi.

Du kan se hele rapporten her.Officielt findes der ingen homoseksuelle spillere i England, og 60 % af fansene tror, at anti-homoseksuelle tilråb fra fans og modstandere betyder, at homoseksuelle spillere ikke vil træde frem.

Gordon Taylor fortsætter:

Du kan se hele rapporten her.