25. 08. 2009

Peruvianske spillere ophæver boykot

Spillerforeningen har tidligere kunnet berette om en historisk boykot af Perus landshold. Efter at den peruvianske fodboldforening, FPF, har annonceret en række strukturelle ændringer, er landets spillere igen villige til at stille op i nationaldragten.

Udmeldingen kommer på et afgørende tidspunkt for peruviansk fodbold, der fx kæmper med manglende betaling til spillerne og dårlige baner. FIFPro og den peruvianske spillerforening, SAFAP, har lagt et stort pres på FPF om at foretage ændringer for fodbolden i landet. Spillerne truede endda med at boykotte landsholdet i kampen mod Uruguay den 5. september og Venezuela den 8. september, hvis ikke FPF foretog strukturelle ændringer.

Siden da er FPF og SAFAP kommet overens med hjælp fra FIFPro og FIFA, der har bidraget til at genoprette det gode forhold. Som reaktion på ændringerne har SAFAP besluttet at annullere boykotten, og spillerne vil nu igen stille op for landsholdet i kvalifikationen til VM. Holdet sidder dog i en svær situation, da det indtil videre kun har været muligt at skrabe 7 point sammen i 14 kampe.

Den 9. og 10. september vil der blive afholdt et møde i Zürich i Schweiz mellem FIFA, FPF, SAFAP samt klubrepræsentanter for at færdiggøre ændringerne for peruviansk fodbold.

I denne uge offentliggjorde FPF ændringer, der bl.a. tvinger klubber til at betale pension, livsforsikring og andre ydelser til spillerne. Trænere og assistenter vil desuden blive beskyttet af arbejdslovgivningen.

Derudover vil der fra starten af 2010-sæsonen ikke længere være kampe midt på dagen, da spillerne har beklaget sig over uudholdelig varme, når kampe er blevet spillet på dette tidspunkt. I stedet vil kampene blive spillet kl. 16 eller senere.