19. 02. 2009

Racistisk adfærd skal sanktioneres

Bold.dk bragte i dag historien om, hvordan en ung Herfølge-spiller, måtte lægge øre til racistiske udtalelser fra Skovlundes reserveholdstræner. I den forbindelse mener Spillerforeningen, det er vigtigt, at en sådan adfærd sanktioneres. Foto © Per KjærbyeSkovlundes reserveholdstræner Claus Jensen er blevet indberettet til SBU for racisme efter en episode i en træningskamp mod Herfølges reserver, hvor Herfølges 18-årige spiller Andy Vonsild efter sigende måtte lægge øre til hans racistiske udtalelser.

Kampens dommer har bekræftet indberetningen til SBU for racisme, men har ikke ønsket at kommentere sagen yderligere, før SBU har behandlet den. SBU bekræfter ligeledes at have modtaget indberetningen, men da det skete i en træningskamp tvivler de på, at det vil få andre konsekvenser end et irettesættende brev til klubben.

På dette område er Spillerforeningen uenig: ”Jeg er ligeglad med, om det foregik til en træning, efter en træning eller til en kamp, eller hvad det gjorde. Det må slet ikke forekomme, og det er vigtigt, at det får en betydelig sanktion. Når det bliver indberettet er det vigtigt, at de relevante udvalg og myndigheder træder i karakter. Det er helt afgørende, at det virkelig får en sanktion, så alle forstår, at det her gør man ikke,” udtaler Spillerforeningens direktør, Mads Øland.