24. 02. 2009

Racistiske tilråb førte til frivilligt rødt kort

I kampen mellem Olympic Lyon og Le Havre blev John Mensah vist ud i anden halvleg. Efter kampen indrømmede forsvareren, at han bevidst fik to gule kort som en reaktion på racistiske tilråb fra hans egne tilhængere. Foto © FIFPro

Jeg hørte det halvvejs inde i første halvleg, og det kom fra Lyon-tilhængerne,” sagde Mensah. ”Det er første gang, at det er sket for mig, og jeg forstår det simpelthen ikke. Det er bare en fodboldkamp.”

I pausen bad Mensah Lyons træner, Claude Puel, om at blive skiftet ud, men det blev afvist. Som følge af dette, besluttede den ghanesiske forsvarsspiller med vilje at få to gule kort og dermed rødt.

Simon Christensen, projektleder i Giv Racismen Det Røde Kort, er rystet over adfærden: ”For det første er det udover min fatteevne at komme med racistiske tilråb under en fodboldkamp eller i en hvilken som helst anden sammenhæng. For det andet er det stærkt bekymrende, at John Mensah har følt sig så uretfærdigt behandlet, at han selv har måttet tage den meget modige beslutning at blive vist ud. Samuel Eto’o har også tidligere sagt fra, da han var ved at udvandre efter racistiske tilråb fra Real Zaragoza fans. Men måske er det netop sådan nogle handlinger, der er med til, at vi får mere fokus på racismen og derfor kan bekæmpe det fremmedhad, der eksisterer i fodbold og i vores samfund verden over.

Den franske spillerforening, UNFP, giver John Mensah, der er anfører for Ghanas landshold, dets fulde støtte. UNFP er klar over, at langt størstedelen af fansene er fodboldelskere og deler en opfattelse af uforståenhed blandet med vrede over for den racistiske opførsel.

UNFP håber at disciplinærkomiteen vil tage højde for situationens ekstraordinære sammenhæng og vise forståelse for Lyons forsvarsspiller.

Se klippet på fransk tv her.

Baggrund
Under konferencen “Professionel fodbold, racisme og borgerinvolvering” kom det frem, at 14 mennesker var blevet afhørt af politiet angående racistisk adfærd i forbindelse med kampe i den franske Ligue 1 i sæson 2007-08.

Blandt de nyeste racisme-sager har to af dem Metz-fans involveret. Den første sigtede fik en betinget dom den 13. maj 2008 og blev udelukket fra stadion i tre år for at håne den fransk-marokkanske Valenciennes-anfører, Abdeslam Ouaddou.

Den anden fik en 6-måneders betinget fængselsdom og blev udelukket fra stadion i et år for racistiske tilråb mod albanske Lorik Cana fra Marseille og for at slå en kontrollør.

Den 7. august 2008 fik en Lille-tilhænger en 3-måneders fængselsstraf for racistiske tilråb under en kamp mellem Valenciennes og Lille.

Se klippet på fransk tv her.

Baggrund