13. 02. 2009

Rio Ferdinand Giver Racismen Det Røde Kort

Både Manchester Uniteds tidligere og nuværende stjernespillere var i denne uge på Old Trafford vidne til premieren på Giv Racismen Det Røde Korts internationale kampagne-DVD, der er blevet til i samarbejde med FIFPro. Foto © Per Kjærbye”Racism and the Beautiful Game” lanceres verden over, og er et eksempel, der er værd at følge for andre lande. Rio Ferdinand, der er ambassadør for den engelske anti-racisme kampagne, var en af de mange stjerner, der deltog i arrangementet. Ved den sammenhæng gjorde Ferdinand sig følgende udtalelser:

Hvor stor en rolle kan fodbold spille i kampen mod racisme?
"Fodbold er et fantastisk værktøj, der kan udrette meget, fordi det samler mennesker uanset om de er sorte eller hvide. I vores klub har vi Patrice Evra, Carlos Tevez og Ji Sung Park. Man kan ikke forestille sig mere anderledes mennesker, og alligevel kalder vi dem for trillinger. Din hudfarve lærer dig ikke at tale et sprog. Ji Sung forstår ikke engelsk, mens Carlos ikke taler det, og Patrice er fransk. Men vi tager af sted til kamp sammen, deler værelser på hotellerne, spiser sammen og arbejder hårdt for hinanden. Vi bliver nødt til at sikre os, at hverken hudfarve eller trosbekendelse har betydning."

Hvad er dit råd til de unge, der bliver udsat for racisme?
"Hvis du bliver udsat for racisme, eller hvis du ser andre blive udsat for det, skal du opsøge din lærer, som bør være åben, meget åben, for at høre om problemet. Børn er som svampe og suger alle råd til sig. Det er en meget bedre vej at tage at tale om det snarere end at blive aggressiv. Det skal børn lære, og de skal lære hvorfor den beslutning er den rigtige."

Var der et specielt øjeblik i din barndom, som står klart frem?
"John Barnes (jamaicansk-født, engelsk midtbanespiller for Liverpool, red.) var en af mine helte, da jeg voksede op, og jeg kan huske, at han med hælen sparkede til en banan, som var blevet smidt på banen. Som ung var det meget intenst at se sådan noget. Men han lærte at vende det til hans fordel og spillede hårdere og fik folk til at klappe i. Ved at være her i dag håber jeg, at jeg kan påvirke andre på en lignende måde. Der er børn til stede i dag, som måske er blevet udsat for racistiske tilråb, hvor de bor eller i skolen. Men vi ser forbedringer – og fodbold gør sit til det, og vil fortsætte med at gøre det."

Også herhjemme har den danske gren af Giv Racismen Det Røde Kort præmiere på deres undervisnings-DVD, der indeholder udtalelser imod racisme fra danske topspillere. DVD’en vil blive brugt i forbindelse med skolebesøg, og vil blive set af omkring 5.000 skoleelever i år.

Hvor stor en rolle kan fodbold spille i kampen mod racisme?

Hvad er dit råd til de unge, der bliver udsat for racisme?

Var der et specielt øjeblik i din barndom, som står klart frem?