30. 06. 2009

Rødt kort til racisme i Afrika

I forbindelse med den netop afsluttede Confederations Cup og FIFPros afrikanske kongres, der blev afholdt i Johannesburg, lancerede den internationale spillerforening en ny kampagne imod racisme i Afrika. Foto © FIFProForan 70 unge sydafrikanske spillere og en lang række indflydelsesrige fodboldpersonligheder bød FIFAs præsident, Sepp Blatter, initiativet velkomment men understregede, at et rødt kort eller bøde ikke er straf nok for racisme på fodboldbanen.

Hvis det kan bevises, at der findes en racist på banen, er der kun en løsning, og det er at fratrække klubben point eller udelukke dem fra den pågældende turnering,” sagde Blatter blandt andet.

Jérôme Champagne, FIFAs direktør for internationale forhold, uddybede det tekniske aspekt i udmeldingen: ”Det er ikke os, der direkte skal pålægge klubber denne straf. Hvis der fx foregår en racistisk handling i en Champions League-kamp, er det UEFA, der skal afgøre, om de vil benytte sig af deres egne regler eller følge FIFAs regelsæt. Det samme gælder for de forskellige nationale turneringer.

FIFPros initiativ blev fulgt op af en deklaration imod racisme underskrevet af semifinalisternes anførere fra Spanien, USA, Brasilien og Sydafrika ved Confederations Cup.

Som led i anti-racisme-kampagnen, vil en ny DVD blive distribueret til foreninger, klubber og skoler i Afrika med kommentarer fra spillere som Thierry Henry og Louis Saha (Frankrig), Didier Drogba (Elfenbenskysten), Samuel Eto'o (Cameroon), Dirk Kuyt (Holland), Xabi Alonso (Spanien), Dimitar Berbatov (Bulgarien), Mido (Egypten) og Rio Ferdinand (England).

Herhjemme er der også nyheder på anti-racisme-fronten, idet Spillerforeningens kampagne Giv Racisme Det Røde Kort har fået ny hjemmeside. Den kan du se nærmere på her. Foran 70 unge sydafrikanske spillere og en lang række indflydelsesrige fodboldpersonligheder bød FIFAs præsident, Sepp Blatter, initiativet velkomment men understregede, at et rødt kort eller bøde ikke er straf nok for racisme på fodboldbanen.