16. 02. 2009

Socceroos donerer spillerbonus til ofre for skovbrande

Det australske landshold, også kendt som socceroos, har fulgt udviklingen af de enorme skovbrande, som især har hærget det sydøstlige Australien, og giver deres opbakning til de berørte. Foto © Per Kjærbye.For at tilkendegive deres støtte til dem, der er blevet påvirket af katastrofen, har holdet nemlig besluttet at donere deres spillerbonus fra VM-kvalifikationskampen på udebane mod Japan til Røde Kors’ indsamling i kampen mod skovbrandene.

Vi er alle blevet chokeret over nyhederne om ødelæggelserne, og vi ville give vores støtte”, sagde Australiens anfører Lucas Neill før kampen og fortsætter: ”Vi er også blevet rørt af den måde australierne støtter hinanden i denne tid. Det er med til at definere, hvem vi er som mennesker. Selvom mange af os til dagligt er langt væk hjemmefra, gør det os meget stolte af at være australiere.

Spillernes donation sender næsten 400.000 kr. til Røde Kors.

Det japanske fodboldforbund gav op til kampen også udtryk for deres støtte til modstanderens initiativ og deltog i et minuts stilhed før kampen. Samtidig bar begge hold sorte armbånd for at mindes de nu 189 omkomne.

West Hams Lucas Neill anerkendte i den sammenhæng også de frivilliges indsats for at hjælpe dem, der er blevet ramt af katastrofen. I forbindelse med kampen mod Japan sagde han:

Fodbold blegner i denne sammenhæng og kan ikke sammenlignes med hvad andre må gå igennem. I kan være sikre på at vores tanker vil være med alle inklusiv de fantastiske frivillige og andre redningsarbejdere.” Kampen endte i øvrigt 0-0.For at tilkendegive deres støtte til dem, der er blevet påvirket af katastrofen, har holdet nemlig besluttet at donere deres spillerbonus fra VM-kvalifikationskampen på udebane mod Japan til Røde Kors’ indsamling i kampen mod skovbrandene.

Spillernes donation sender næsten 400.000 kr. til Røde Kors.