26. 08. 2009

Spillerforening befrier hollandske spillere fra "whereabouts"-reglen

Hollandske landholdsspillere behøver ikke at bekymre sig om det internationale dopingagentur, WADA's, "whereabouts"-regel. Således har den hollandske spillerforening, VVCS, formået at indgå en aftale med anti-dopingmyndighederne i Holland.Ifølge WADA’s lovgivning skulle en række hollandske spillere underlægges ’whereabouts’-reglen og testes regelmæssigt. Indtil videre har det kun været landsholdsspillerne, der dagligt har skullet oplyse de hollandske anti-dopingmyndigheder om deres opholdssteder. Dette har indtil nu inkluderet en time dagligt, hvor det krævedes, at spillerne skulle være til rådighed for kontrol 365 dage om året.

Men dette er ikke længere tilfældet. Således har VVCS været i stand til at overbevise dopingmyndighederne om, at reglerne er uproportionelle. ”Sidste år havde vi syv positive prøver på amatørniveau og en enkelt på professionelt niveau. I alle tilfældene blev spillerne testet positive for cannabis. Det kan derfor ikke retfærdiggøres at krænke spillernes privatliv på denne måde,” siger VVCS’ direktør, Louis Everard.

Direktøren for den hollandske spillerforening fortsætter:

Under et møde med dopingmyndighederne lykkedes det os at indgå nogle aftaler. De hollandske dopingmyndigheder arbejder under WADA’s regler, men kan udføre dem ud fra deres egen fortolkning. I modsætning til andre lande, er vi tilbage til tiderne før WADA. Det kalder vi en sejr.”Ifølge WADA’s lovgivning skulle en række hollandske spillere underlægges ’whereabouts’-reglen og testes regelmæssigt. Indtil videre har det kun været landsholdsspillerne, der dagligt har skullet oplyse de hollandske anti-dopingmyndigheder om deres opholdssteder. Dette har indtil nu inkluderet en time dagligt, hvor det krævedes, at spillerne skulle være til rådighed for kontrol 365 dage om året.

Direktøren for den hollandske spillerforening fortsætter: