25. 06. 2009

Spillerforening en realitet i Elfenbenskysten

Kolo Touré vil blive husket som det første medlem af Association of Ivorian Footballers (AFI) – Spillerforeningen i Elfenbenskysten, der vil kæmpe for fodboldspilleres rettigheder i landet. Foto © FIFProAruna Dindane, Didier Drogba, Stéphane Dimy og Cyrille Domoraud blev de næste profiler til at underskrive indmeldelsesblanketten og er dermed blevet en del af landets fodboldhistorie. Cyrille Domoraud, der er tidligere anfører på landsholdet, er formand for foreningen, mens Kolo Touré fra Arsenal, Didier Drogba fra Chelsea og Stéphane Dimy fra Sewe Sport San Pedro er næstformænd.

Der mangler ikke opgaver for den nystartede forening. Foran ligger forhandlinger om en standardkontrakt, minimumsløn, forsikringer til alle professionelle fodboldspillere, en solidaritetsfond til pensionerede fodboldspillere og i det hele taget kampen om at sikre spillere deres rettigheder.

Vi ved alle sammen, hvem vi er, og hvor vi kommer fra. Vi er ikke på jagt efter berømmelse, og vi prøver ikke at blive populære, men vi tager dette initiativ, fordi vi kender til de realiteter fodboldspillere står overfor i Elfenbenskysten. Vi erklærer ikke krig men ønsker udelukkende at blive hørt og igennem dialog at opnå positive fremskridt for professionelle fodboldspillere i vores land. I sidste ende vil det være fodbolden i Elfenbenskysten, der ender som vinderen,” sagde Kolo Touré ved den officielle etablering af spillerforeningen.Aruna Dindane, Didier Drogba, Stéphane Dimy og Cyrille Domoraud blev de næste profiler til at underskrive indmeldelsesblanketten og er dermed blevet en del af landets fodboldhistorie. Cyrille Domoraud, der er tidligere anfører på landsholdet, er formand for foreningen, mens Kolo Touré fra Arsenal, Didier Drogba fra Chelsea og Stéphane Dimy fra Sewe Sport San Pedro er næstformænd.