23. 02. 2009

To Hoffenheim-spillere risikerer lang karantæne

Hoffenheim-spillerne Andreas Ibertsberger og Christoph Janker risikerer et til to års karantæne, fordi de kom ti minutter for sent til en antidoping-test. Sagen kan sammenlignes med den nylige dom over Brecia-spillerne Daniele Mannini og Davide PossanziniDen 7. februar spillede Hoffenheim 1-1 med Borussia Mönchengladbach i Bundesligaen. Efter det opgør forbrød Hoffenheim-spillerne Andreas Ibertsberger og Christoph Janker sig muligvis mod anti-dopingreglerne, da de kom ti minutter for sent til en dopingtest, fordi de var til et holdmøde, hvor kampen blev evalueret. Det tyske fodboldforbund vil nu iværksætte en undersøgelse, der skal klarlægge, om Ibertsberger og Janker har forbrudt sig mod reglerne. Begge spillere blev dog testet negativ for doping, da kontrollen blev gennemført.

I forbindelse med sagen i Italien, hvor de to Brecia-spillere Daniele Mannini og Davide Possanzini blev idømt et års karantæne for at møde 20 minutter for sent op til en dopingtest, gav Spillerforeningens direktør, Mads Øland, udtryk for sin harme og forundring:
”Karantænen er ude af proportioner med forseelsen. Det er hverken første eller sidste gang, at nogle spillere får en skideballe efter en kamp af en kolerisk præsident eller manager. WADA’s regelsæt er uden tvivl blevet overtrådt, fordi spillerne mødte for sent op til dopingkontrollen. Men skal denne forseelse betyde et års karantæne, så skal regelsættet ændres.”

Mads Øland føjer følgende udtalelse til den nye sag i Bundesligaen:
”Spillerforeningen håber nu, at en lignende sag ikke udvikler sig i Tyskland, og betoner endnu engang at et års karantæne for at møde ti minutter for sent op til en dopingtest er helt ude af proportioner.”

Mads Øland føjer følgende udtalelse til den nye sag i Bundesligaen: