06. 10. 2010

Afstemningen til FIFA/FIFPro World XI 2010 er i gang

Lionel Messi, verdens bedste fodboldspiller, har indledt afstemningen om FIFA/FIFPro World XI. Spillere over hele verden vil nu gå i gang med at vælge verdens bedste spillere i 2010 – heriblandt Spillerforeningens medlemmer. Foto © FIFProDet er efterhånden blevet til en tradition, at den nuværende indehaver af prisen som årets spiller er den første, der afgiver sin stemme i forbindelse med afstemningen til FIFA/FIFPro World XI – og dette år er ingen undtagelse.

Efter at Messi havde stemt, sagde han, at det der gjorde denne pris ekstra speciel var, at det er spillerne selv, der udvælger verdens bedste spillere:

Det at blive valgt af ens kollegaer betyder så meget. De ved bedre end nogle andre, hvad der skal til for at nå topniveauet og samtidig opretholde det.” Han fortsætter: ”Det er stort af FIFPro, at de lader spillerne stemme og derved enevældigt bestemme, hvem der skal vinde.”

Det er sjette gang, at FIFPro organiserer udvælgelsen af verdens bedste spillere – FIFA/FIFPro World XI. I sidste uge blev der sendt omkring 55.000 stemmesedler ud til professionelle fodboldspillere over hele verden, der alle, ligesom Messi, vil sammensætte deres personlige verdenshold bestående af én målmand, fire forsvarsspillere, tre midtbanespillere og tre angribere.

FIFA/FIFPro World XI vil, som sidste år, blive annonceret i samarbejde med FIFA ved FIFA’s gallashow, som i år går under navnet FIFA Ballon d’Or. Til gallashowet, som afholdes den 10. januar 2011 i Zurich, vil de 11 spillere, som er blevet valgt til verdens bedste, modtage deres FIFA/FIFPro World XI Award.

Indtil da vil FIFPro løbende rapporterer om udvælgelsen og de spillere, som stemmer. Samtidig vil FIFPro til november afsløre hvilke 55 spillere, der er med i opløbet om at vinde titlen som verdens bedste.

Er du medlem af Spillerforeningen, har du modtaget en mail, hvor du har mulighed for at være med i afstemningen og sætte dit verdenshold.