02. 03. 2010

Amerikanske spillere vil ikke strejke endnu

Overenskomsten i den amerikanske Major League Soccer (MLS) er udløbet, men spillerne i USA vil ikke strejke endnu, siger direktør i den amerikanske spillerforening, Bob Foose. Foto © FIFProSpillerforeningen og MLS har forsøgt at forhandle sig til en ny overenskomst men uden succes. Begge lejre har forlænget deadline fra den 31. januar til den 25. februar, men har endnu ikke kunnet komme overens. Spillerne har bl.a. forlangt gratis agentrettigheder og flere garanterede kontrakter, men MLS har ikke villet accepteret disse krav.

Vi har anbefalet vores spillere at forsætte deres arbejde indtil videre, men fra den 26. februar har de gjort dette uden en overenskomst. I mellemtiden holdes alle muligheder åbne og processen fortsætter,” siger Bob Foose i en officiel udtalelse.

Vi forventer at forhandlingerne med MLS fortsætter på et tidspunkt, men indtil nu har der simpelthen ikke været nok fremskridt i forhandlingerne, som garanterer en forlængelse af den gamle aftale. Vi er fuldstændig dedikerede til at skabe faktiske ændringer i den måde MLS-spillere bliver behandlet på,” slutter direktøren.

Formand i MLS, Mark Abbott, har også kommenteret på sagen på foreningens hjemmeside: ”I løbet af det sidste år har MLS forhandlet med den amerikanske spillerforening omkring en ny overenskomst. Vi har fortalt the Players Union (den amerikanske fodboldunion, red.), at MLS ikke planlægger at udelukke spillerne, og vi er forberedt på at starte sæsonen under den nuværende overenskomst, mens vi fortsætter med at forhandle for at nå frem til en ny aftale.

Den kommende sæson i MLS er fastsat til at starte den 25. marts.

Den kommende sæson i MLS er fastsat til at starte den 25. marts.