31. 08. 2010

Cypriotiske og græske spillere fordømmer trusler mod kollega

Cypriotiske og græske spillere har vist deres støtte til den græske VM-spiller Christos Patsatzoglou, som er blevet udsat for en voldelig hændelse. Samtidig udsendte de cypriotiske og græske spillerforeninger, PSAP og PASP, en udtalelse efter episoden.

Foto © FIFPro

Patsatzoglou deltog i den græske VM trup i Afrika og nåede at spille to kampe. Men da han vendte tilbage til sin cypriotiske klub, ventede der ham en ubehagelig overraskelse.

Den 31-årige forsvars- og midtbanespiller, som har spillet på det cypriotiske 1. divisionshold AC Omonia Lefkosias siden sommeren 2009, nåede ikke at spille mange kampe i den forgangne sæson, idet han var plaget af skader. Og da han vendte tilbage fra VM, var han igen skadet. Derfor ønskede hans klub at afslutte hans kontrakt, hvilket Patsatzoglou var imod. Kort tid efter modtog Patsatzoglou voldsomme trusler fra såkaldte fans, som ville have ham til at forlade både klubben og Cypern. Derudover brød ukendte mænd ind i hans hus, hvor de med spraymaling skrev truslerne på væggene. Derudover blev hans bil også beskadiget.

Spillere i både Grækenland og Cypern har reageret med vrede og frustration: ”Vi støtter vores kollega. Som modstandere på banen kan vi sagtens have uenigheder, men udenfor er han vores kollega,” siger en talsmand for de græske og cypriotiske spillere og fortsætter: ”Vi fordømmer enhver form for vold – verbal, psykologisk og fysisk – imod Christos Patsatzoglou, og anmoder om, at de lokale myndigheder undersøger sagen grundigt, finder frem til bagmændene og sætter et eksempel med en hård straf.”

I mellemtiden har Patsatzoglou og hans tidligere klub afbrudt kontrakten, og Patsatzoglou er flyttet tilbage til Grækenland.

Foto © FIFPro