19. 10. 2010

Den serbiske spillerforening truer med strejke

Efter utallige angreb på spillere i Serbien har den serbiske spillerforening fået nok. Derfor meddelte direktør Mirko Poledica, at den serbiske spillerforening vil gå i strejke, hvis der forekommer flere overfald på spillerne. Foto © Stock.xchngSå sent som i tirsdags blev den serbiske landsholdsmålmand, Vladimir Stojkovic, overfaldet af hooligans, da holdet mødte Italien.

Overfaldet kunne ikke være blevet forhindret. Spillerne følte sig sikre, og derfor overvejer de nu, om de overhovedet har lyst til at spille længere,” siger Poledica til BETA Agency og fortsætter: ”Engang var det en ære at spille på landsholdet, men nu føles det mere som en straf. Hvis jeg var Stojkovic, ville jeg nøje overveje, om jeg havde lyst til at spille for mit land mere.”

Overfaldet på Stojkovic, tidligere Red Star målmand, som blev en forhadt person blandt Red Star tilhængere, efter at han sidste sommer rykkede til den rivaliserende klub, Partizan, er ikke det første voldelige overfald på en serbisk spiller.

I april 2008 blev der sat ild til Red Star spilleren Paul Ninkovic’s bil. Kort tid inden oplevede Majan Markovic en lignende hændelse. Samme år blev Red Star spilleren Ognjen Koroman slået af hooligans under en træningssession og Mike Tamvanjera blev overfaldet.

Talrige angreb samt verbale fornærmelser har fundet sted, når Red Star og Partizan har trænet.

”Jeg tror ikke, at dette forekommer andre steder i verden. Det er på høje tid, at vi får sat en stopper for de voldelige angreb. Hvis der ikke bliver taget hånd om det nu, bliver det aldrig stoppet,” siger Poledica og tilføjer: ”Det er spillerne, som lider. Enten er der ingen love, der kan hjælpe dem, eller også bliver disse ikke håndhævet. De serbiske spillere bliver simpelthen glemt på trods af, at de er de mest udsatte spillere i Europa.”

Serbiske spillere står uden sikkerhed
”I Serbien tjener de fleste spillere omkring 200-300 euro, og mange af klubberne tilbyder hverken sociale ydelser eller sygeforsikring,” siger Poledica og fortsætter: ”Mange af spillerne har ingen uddannelse og derfor oplever mere end 90 pct. sociale problemer, når deres fodboldkarriere stopper.”

I forbindelse med de voldelige hændelser har Poledica forslået, at lokalbraget mellem Red Star og Partizan, som skal spilles den 23. oktober, bliver rykket – hvis der er risiko for yderligere sammenstød, som involverer hooligans.

Serbiske spillere står uden sikkerhed