03. 08. 2010

Dommerne er blevet for flinke

Der bliver uddelt færre og færre kort i Superligaen. Spillerforeningens direktør, Mads Øland, er utilfreds med udviklingen, da den kan være fare for spillerne. Foto © Per KjærbyeDer blev kun uddelt 2,7 kort per kamp i sidste SAS Liga sæson, hvilket er markant lavere end tidligere sæsoner. Det er samtidig det laveste antal i 15 år i den bedste række. Det skriver Politiken.

Mads Øland mener, at det lave antal advarsler og udvisninger kan være til fare for spillerne.

Når advarslerne udebliver, risikerer man let, at det kommer til at sejle rundt. Spillerne går over stregen, tacklingerne eskalerer, risikoen for skader stiger. Jeg synes, der bliver delt for få kort ud,” udtaler Spillerforeningens direktør til Politiken.

Den engelske spillerforening, PFA, har tidligere kæmpet for at få dommerne til at anlægge en strengere linje, fordi de for ofte mistede kontrollen over kampene.

Når jeg kommer rundt i Europa, kan jeg se, at de danske dommere uddeler meget få kort i forhold til andre lande. I England mente spillerforeningen, at de få advarsler gav problemer, fordi nogle spillere udnyttede det til at gå for meget til den,” siger Mads Øland.

Man har nogle gange set, at der opstår en kultur, hvor det bliver en ambition og et kvalitetstegn for dommerne at kunne undgå at give advarsler. Det er en kæmpe misforståelse,” slutter Mads Øland.