08. 03. 2010

Dynamisk start for FIFPros nye styregruppe

Tirsdag den. 19. januar afholdt FIFPros nye styregruppe sit første møde. Den nye tænketank har iværksat et nyt projekt kaldet FIFPro Online Academy. Foto © FIFPro

I december 2009 annoncerede Europa-Kommisionen, at FIFPro ville modtage et starttilskud til det nye Online Academy. Online akademiet, som er en slags ”Internetskole”, vil give spillere mulighed for at følge fag sideløbende med deres professionelle karriere. På den måde vil det være nemmere for spillerne at begynde en mere normal tilværelse, når livet som professionel sportsudøver er færdigt.
Der er i alt elleve lande, som deltager i projektet, som støttes af tolv nationale spillerforeninger.

Styregruppen er sammen af den eksterne uddannelsesrådgiver Alan Irwin, Rasmus Haagensen (Spillerforeningen), Tony Higgins (PFA, Skotland), Dejan Stefanovic (SPINS, Slovenien) samt Suzanne Bakker og Frederique Winia som begge er FIFPro-ansatte.

Styregruppen har allerede begyndt arbejdet med at designe forskellige spørgeskemaer, som har til formål at afklare uddannelsesbehovet hos fodboldspillerne i de deltagende lande.
Endvidere vil styregruppen bede de respektive spillerforeninger om at undersøge, hvilke skoler og universiteter som ønsker at deltage i projektet.

Tirsdag den 16. marts afholder gruppen en workshop for alle de deltagende spillerforeninger i FIFPros hovedsæde i Hoofddorp. Mødet giver styregruppen mulighed for at informere og skabe klarhed omkring projektet, så det bliver lettere for de forskellige spillerforeninger at finde frem til interesserede spillere. Endvidere præsenterer gruppen også et nyt website dedikeret til Online akademiet.

De tolv spillerforeninger som deltager i projektet kommer fra henholdsvis Danmark, England, Finland, Frankrig, Irland, Italien, Holland, Norge, Rumænien, Skotland, Slovenien og Sverige.