18. 08. 2010

England igen ramt af fantom-mål

England blev endnu engang offer for en dommerfejl i forbindelse med en beslutning om, hvorvidt bolden var over stregen eller ej. Denne gang blev modstanderen belønnet med et fantom-mål. FIFPro kræver, at FIFA indfører mållinjeteknologi. Foto © FIFPro

Sidste onsdag spillede det engelske landshold mod Ungarn på Wembley – Den første kamp siden de blev slået ud af Tyskland ved VM. 4-1-nederlaget mod arvefjenderne skabte også en masse røre hvad angår mållinjeteknologi, idet dommeren underkendte Frank Lampards mål, som var over stregen.

I kampen mod Ungarn kunne englænderne endnu engang føle sig uretfærdigt behandlet. I det 62. minut var forsvarsspilleren Michael Dawson sikker på, at han havde clearet en bold fra mållinjen, men den assisterende dommer mente, at bolden var over stregen: 0-1 til Ungarn.

Men Tv-billeder viste tydeligt, at bolden ikke var over linien, og at Dawson havde nået at cleare bolden. Derved blev det engelske landshold endnu engang et eksempel på, at indførelsen af mållinjeteknologi er en nødvendighed.

FIFA-præsident Joseph Blatter har lovet at diskutere mulighederne for at introducere mållinjeteknologi til næste IFAB (International Football Association Board) møde, som finder sted i oktober 2010. Den internationale spillerforening, FIFPro, har i lang tid presset FIFA til at indføre mållinjeteknologi.

På trods af det uheldige mål formåede det engelske landshold at vinde venskabskampen 2-1 takket være to mål af kaptajn Steven Gerrrard.