29. 09. 2010

FIFPro vil have ændret FIFAs kampkalender

FIFPro?s Technical Committee foreslår, at FIFA?s årlige venskabskampe i august afskaffes, da flere internationale kampe ligger oven i hinanden. Derudover kolliderer kampene med klubbernes play-off kampe til Champions League og Europa League.Foto © FIFPro

Under et møde i Madrid kom FIFPro Technical committee frem til flere grunde til, at FIFA’s årlige venskabskampe skal rykkes. En af grunde var blandt andet, at mange af spillernes internationale kampkalendere er overfyldte. FIFPro er derfor bange for, at spillerne ender med at blive ”udbrændte”.

Desuden er det uhensigtsmæssigt, at de internationale kampe ramler sammen med klubbernes forberedelse til vigtige play-off kampe til Champions League og Europa League.

Sepp Blatter, Præsident i FIFA, er dog ikke enig og fastslår at landsholdene ikke er tvunget til at deltage i venskabskampene samt at landstrænerne kan se bort fra enkelte spillere, hvis det ikke passer sammen med deres klubkampe. Derudover fastslår han, at en klub har 30 spillere til rådighed og det derfor er muligt at vælge en anden trup, hvis nogle af de udvalgte spillere er for ”udbrændte” til at spille.

Derved placerer Blatter problemet med overfyldte kampkalendere hos klubberne og de nationale forbund, hvilket FIFPro bestemt ikke støtter op om, da det i sidste ende er spillerne, som kommer i klemme.

Praksis viser, at hvis et national forbund har fastsat en dag for en international kamp, så bruger de den, da der er penge og prestige på højkant,” siger Emilio Butragueño på vegne af FIFPro’s Technical Committee og fortsætter: ”Landstrænerne vil altid udtage de bedste spillere, så de kan vinde kampe, og de bedste spillere skal da også med, så tilskuerne får en god oplevelse. Derfor er og bliver problemet den internationale kampkalender og ikke de nationale forbund.

Ingen er tilfredse med situationen. Spillerne ønsker ikke at forlade deres klubber, når forberedelserne til Champions League og Europa Leauge begynder, og klubberne er også utilfredse, da de ikke har mulighed for at træne med samtlige af deres spillere,” slutter Butragueño.

FIFPro foreslår derfor, at de internationale kampe afskaffes for at undgå, at nogle af de bedste internationale spillere overbebyrdes.
Foto © FIFPro