20. 08. 2010

Fransk spillerforening: VM-sanktioner er urimelige

Den franske spillerforening (UNFP) mener, at FFF’s (det franske fodboldforbund) sanktioner mod fire af spillerne fra Frankrigs VM-trup er urimelige. Foto © FIFPro Frankrigs meget omtalte VM-mandskab kom for alvor i medierne, da Nicolas Anelka angiveligt kaldte daværende træner Raymond Domenech for ”en beskidt søn af en luder”. Senere strejkede hele holdet fra træning, og Frankrig røg ud af VM med et brag.

Det franske fodboldforbund har givet Nicolas Anelka en karantænedom på atten spilledage i forbindelse med det franske landshold, fem dage til kaptajn Patrice Evra, tre dage til Franck Ribéry, og Jérémy Toulalan er sluppet med en enkelt spilledags karantæne. De har alle været indblandet i den franske VM-trups oprør mod daværende træner Raymond Domenech.

Det franske fodboldforbunds disciplinærkomité har valgt at se bort fra spillernes forklaringer, som kunne have været med til at kaste lys på hændelsen i Sydafrika. I stedet valgte komitéen at idømme de tiltalte forskellige straffe. Et valg som den franske spillerforening tager stor afstand fra. Den eneste spiller, som er blevet frifundet i sagen, er Eric Abidal, som samtidig var eneste spiller, der fik lov til at forklare sig i sagen.

UNFP finder det urimeligt, at Anelka ikke fik lov til at forklare sig i forhold til sagen, så hans karantæne måske kunne være blevet nedsat. Dommen betyder enden på hans landsholdskarriere. Desuden mener UNFP, at Evra skulle have haft lov til at forklare komitéen, at kaptajnens funktion er at tale på vegne af holdet, hvilket vil sige, at hans udtalelser har været holdets.

Oven på al balladen valgt den nye landstræner, Laurent Blanc, at fravælge samtlige 23 spillere, som deltog under VM, da det franske landshold skulle spille i Norge sidste uge. Han vil dog ikke afvise, at han senere hen vil bruge nogle af de spillere, som var med under VM i Sydafrika.