27. 09. 2010

Gerardo Movilla fratræder som FIFPro præsident

Under tirsdagens FIFPro bestyrelsesmøde, fratrådte Gerardo Movilla som præsident for FIFPro. Bestyrelsen har besluttet, at spanieren kan forblive i sit virke som præsident indtil den 8. november i år, hvor det årlige møde begynder i Kuala Lumpur, Malaysia

Foto © FIFPro

Movilla valgte under tirsdagens FIFPro bestyrelsesmøde at fratræde sit virke som FIFPro præsident efter at have mistet sine nationale mandater, som er nødvendige, for at kunne besidde posten.

På baggrund af Movillas fratrædelse, skal FIFPro bestyrelsen nu udnævne en ny præsident, som derefter skal godkendes af kongressen.

Luis Rubiales, som har været direktør for den spanske spillerforening (AFE) siden marts 2010, overtog Movillas plads i bestyrelsen den 1. juni 2010, efter at han blev valgt ind af bestyrelsen i FIFPro.

FIFPro vil gerne takke Gerardo Movilla for al hans arbejde og engagement. Han har i mange år arbejdet aktivt for verdens fodboldspilleres fagforening. I 1992 blev han indsat i den dengang nye FIFPro bestyrelse sammen med Gordon Taylor, Leonardo Grosso, Philippe Piat and Theo van Seggelen. Siden da har han været medlem af FIFPro bestyrelsen.

I 2007 blev Movilla, som er en af medstifterne af AFE, indsat som præsident for FIFPro på den årlige generalforsamling i Barcelona. To år senere blev han genindsat under et møde i Budapest.

Ved det næste møde i Kuala Lumpur vil FIFPro hædre Gerardo Movilla med et ordentligt farvel.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, vil på vegne af Spillerforeningen i Danmark også sige tak til Gerardo Movilla:

Han har altid arbejdet hårdt og været dybt engageret i alt, hvad han har haft fingrene i,” siger Øland og fortsætter: ”Gennem hans tid som præsident for FIFPro, har han arbejdet aktivt for fodboldspillere over hele verden, og på vegne af Spillerforeningen vil jeg sige Movilla tak for alt, hvad han har bidraget med gennem sit virke som FIFPro præsident.”

Foto © FIFPro