26. 02. 2010

International anerkendelse til den portugisiske spillerforening

Den portugisiske spillerforening er blevet hædret af Den Europæiske Unions Agentur for Grundlæggende Rettigheder (FRA). Hæderen skyldes spillerforeningens arbejde med bekæmpelse af racisme og vold.

Den 18. og 19. februar var FRA vært for et møde mellem repræsentanter fra forskellige internationale sportsorganisationer samt delegerede fra Europa-Kommissionen, Europaparlamentet og Europarådet. Mødet blev afholdt for at diskutere FRA’s kommende rapport ”Racisme og diskrimination i sport og måder at bekæmpe det på”, som udsendes senere på året.

På mødet skulle deltagerne behandle den kommende rapports anbefalinger samt give deres bud på, hvordan, man i sportens verden, skal prioritere og implementere anbefalingerne.

Udover rapporten udgiver FRA også en håndbog, hvor der præsenteres ni gode eksempler på, hvordan man bekæmper racisme og diskrimination i sport.
I denne forbindelse er den portugisiske spillerforening udvalgt på grund af deres arbejde med kampagnen: ”Portugisisk uge imod racisme og vold i sport”. FRA har udvalgt den portugisiske kampagne ud af 246 initiativer, som er blevet bragt på banen mellem 2003 og 2008.

Formanden for spillerforeningen, Joachim Evangelista, er meget beæret over hæderen og anser udvælgelsen for en stor ære:
Det her er meget specielt. Idet, at vi bliver udvalgt som nogle af de bedste i Europa, betyder rigtig meget for os, fordi det er en international anerkendelse. Derudover er det også vigtigt for os, fordi vi er den eneste spillerforening, der er blevet valgt