05. 03. 2010

International FN-dag mod racisme den 21. marts

Den 21. marts er FN’s internationale dag mod racisme. Spillerforeningens initiativ Giv Racismen Det Røde Kort er med til at sætte fokus på problemet og deltager i et arrangement på Arbejdermuseet.Den 21. marts 1960 blev mindst 180 sorte afrikanere såret og 69 dræbt, da det sydafrikanske politi åbnede ild mod ca. 300 demonstranter, der i det sorte byområde Sharpeville nær Vereeniging i Transvaal protesterede mod paslovene.

Senere samme dag gik politiet til angreb på en gruppe demonstranter i det sorte byområde Langa med knipler og tåregas. De skød tre og sårede adskillige andre. Sharpeville-massakren, er kendt som begyndelsen til væbnet modstand i Sydafrika.

FN har valgt at lade Sharpeville-massakren være billedet på, at racisme stadig verden over er et stort problem, og at det er vigtigt at sætte fokus på det.

Giv Racismen Det Røde Kort markerer den internationale dag mod racisme ved, sammen med flere andre organisationer, at afholde et stort arrangement på Arbejdermuseet i København.

Arrangementet finder sted på museet på Rømersgade 22, 1362 Kbh. K, og består af flere taler. Blandt andre holder fotografen Jacob Holdt oplæg om racisme og ansvar, og ambassadør i Giv Racismen Det Røde Kort Jamil Fearrington vil tale om racisme og diskrimination.

Kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort er desuden ved at bevæge sig fra fodbolden og over i det øvrige kulturliv for at sætte fokus på racisme og diskrimination. Udover fodboldspillere gør flere kendte danske skuespillere, musikere mv. nu deres for at bekæmpe racisme. Dette resulterer bl.a. i en landsdækkende kampagne, som vil blive fløjtet i gang i løbet af de kommende uger.

Du kan læse mere om arrangementet på Arbejdermuseet og kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort, via nedenstående links.

Program – Arbejdermuseet den 21. marts kl. 13:30
Giv Racismen Det Røde KortDen 21. marts 1960 blev mindst 180 sorte afrikanere såret og 69 dræbt, da det sydafrikanske politi åbnede ild mod ca. 300 demonstranter, der i det sorte byområde Sharpeville nær Vereeniging i Transvaal protesterede mod paslovene.

Program – Arbejdermuseet den 21. marts kl. 13:30
Giv Racismen Det Røde Kort