10. 09. 2010

Mads Øland: Italien som en bananrepublik

Professionelle fodboldspilleres forhold i Italien står i skærende kontrast til forholdende herhjemme. Serie A-spillere vil gå i strejke i 5. spillerunde som følge af den italienske divisionsforenings forsøg på at gennemtrumfe en overenskomst.I eftermiddags fortalte spillerne i den italienske Serie A, at de vil gennemføre en strejke i 5. spillerunde den 25.-26. september. Årsagen er, at den italienske divisionsforening, Lega Calcio, har fosøgt at gennemtrumfe uretfærdige og betydelige ændringer i overenskomsten.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, fortæller til bold.dk:

Lega Calcio og fodboldforbundet har altid haft en standardkontrakt som en del af overenskomsten, som de nu er blevet enige om at fjerne. Det betyder, at klubberne kan bruge lokumspapir til at lave aftaler med, hvis de vil. Simpelt sagt er det nu sådan i Italien, at klubben og spillerens forhold derfor kun afhænger af kontraktens indhold modsat i Danmark, hvor vi gudskelov har en overenskomst og en standardkontrakt, som gælder uanset, hvad man skriver i den anden kontrakt.

Det er hovedsageligt et problem for breddespillerne i trupperne og spillere i de mindre klubber, at standardkontrakten ikke er en del af den overenskomst, som Lega Calcio har fremlagt. Øland tøver ikke med at sammenligne udspillet fra forbundet med noget, man ellers kun oplever i bananrepublikker:

Ja, det er et meget godt og dækkende udtryk. Klubberne er presset og forsøger at finde måder at vælte byrderne over på spillerne og spare penge. Uden en standardkontrakt kan de måske spare på forsikringer eller presse skadede eller formsvage spillere ud.

Mads Øland er desuden ikke positiv ift. at undgå en konflikt i støvlelandet:

Som jeg har opfattet det, skal der noget ekstraordinært til for at undgå en konflikt, for spillerne er voldsomt utilfredse - for at sige det mildt. Nogen skal sluge en kamel, men det taler for en løsning, at det er Milan-spillerne med Gattuso i spidsen, der er mest aktive. Ligesom i en ægte bananrepublik kræver det forbindelser at løse konflikter, og det har stjernerne nok den største chance for at have.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, fortæller til bold.dk:

Mads Øland er desuden ikke positiv ift. at undgå en konflikt i støvlelandet: