13. 10. 2010

PFA og FIFPro vedkender sig social ansvarlighed

Den engelske spillerforening (PFA) var værter ved den første FIFPro konference for social ansvarlighed. Spillerforeninger fra mere end 30 lande var repræsenteret ved konferencen – heriblandt Spillerforeningen. Foto © FIFProKonferencen, som fandt sted i Manchester, var et todages arrangement, hvor PFA præsenterede deres fokuspunkter under overskriften Social Responsibility inden for områderne fællesskab, uddannelse, anti-racisme samt et internationalt program.

Hovedtaleren under konferencen, administrerende direktør i PFA og æresformand i FIFPro, Gordon Taylor, talte blandt andet om engelsk fodbolds svære kår i midt 80’erne.

Engelsk fodbold oplevede store problemer med hooliganisme og andre former for dårlig opførsel. Premiereministeren snakkede endda om at nedlægge stadions. Men I løbet af denne udfordrende periode blev der etableret programmer med fokus på fællesskab i adskillige professionelle klubber. Siden da har spillernes engagement været en vigtig faktor i forhold til at forbedre engelsk fodbold. PFA har været en vigtig brik i kampen om at hæve standarderne på tværs af klubberne i ligaerne,” sagde Gordon Taylor.

PFA har blandt andet rådgivet, vejledt og støttet klubber og spillere, som har taget godt i mod de nye tiltag.

På nuværende tidspunkt står der i den engelske standardkontrakt, at spillerne er forpligtet til at udføre tre til seks timers socialt arbejde om ugen: ”Vores medlemmer har deltaget i over 34.000 arrangementer i løbet af sidste sæson inden for områder som fællesskab, uddannelse og lighed, og dette skaber en reel mulighed for positive sociale forandringer,” sagde Taylor.

PFA’s direktør inden for området, John Hudson, tilføjer: ”Denne konference er en ideel mulighed for at videregive vores erfaringer til resten af verden. PFA vil gerne understrege, hvor vigtig social ansvarlighed og engagement er i forbindelse med dette arbejde – både lokalt, nationalt og internationalt.”

Under konferencen deltog både nationale og internationale velgørenhedspartnere såsom The Kids Taskforce, 1 Goal-Education for All, Kick it Out, Show Racism the Red Card, Coaching for Hope, Balls to Poverty etc.