02. 03. 2010

Problemerne i Bolivia løst

Den nye sæson i Bolivia er klar til at blive fløjtet i gang, efter at spillerforeningen Fabol og Divisionsforeningen er nået frem til en aftale, der sikrer, at alle spillere får udbetalt deres løn fra sidste sæson.

Den bolivianske spillerforening Fabol annoncerede for nogle uger siden, at spillerne i den professionelle liga ville strejke, hvis ikke de fik udbetalt lønninger fra sidste sæson.
Men sidste fredag lykkedes det for Spillerforeningen og den bolivianske divisionsforening at nå frem til en aftale.

Ifølge Fabols General Sekretær, David Paniagua, har de fire klubber, som ikke har betalt deres spillerlønninger lovet at gøre det, når de får deres andel af denne sæsons tv-rettigheder. Dette er samtidig blevet garanteret af Divisionsforeningen.

Og Fabol kunne præsentere flere gode nyheder. Som spillerforeningen havde krævet, kunne Divisionsforeningen vise, at alle klubber har sørget for, at deres spillere har fået en sygeforsikring. Endvidere er der blevet oprettet en national Voldgiftsret, som også var et krav fra spillerforeningens side.

Den bolivianske sæson er nu klar til at begynde, men selvom en aftale omsider er på plads, kunne Paniagua kun beklage sagens forløb:

Det var kun, da vi truede med at strejke, at vi fik en aftale i hus. På grund af truslen fik vi lavet en aftale på en eftermiddag – en aftale vi ikke har kunnet lave i tre måneder

Der er stadig to spillere, som ikke har fået deres udbetalt deres lønninger til fulde, men det vil Fabol og klubberne finde en løsning på i næste uge.

Når dette er på plads, vil Fabol have lavet en kæmpe bedrift. Det vil nemlig være første gang i boliviansk fodbolds historie, at sæsonen vil starte uden, at nogen spillere mangler at få udbetalt løn.