08. 12. 2010

Racistiske udsagn medfører straf til Hvidovre IF

DBU har i dag tildelt Hvidovre IF en misbilligelse, fordi tilskuere fra Hvidovre IF ytrede sig racistisk over for Ayoub Sørensen. Foto © Per KjærbyeI 1/8-finalen af Ekstra Bladet Cup mellem Hvidovre og Lyngby blev Lyngbys Ayoub Sørensen offer for flere racistiske tilråb fra tribunerne. Der blev bl.a. lavet ’abelyde’ og råbt ’abe’ efter spilleren. Efterfølgende indberettede DBU sagen for Disciplinærudvalget, og nu er der altså faldet dom i sagen.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, udtaler:

"Det er vigtigt, at Hvidovre har fået en straf i denne sag, og at vi dermed har fået fastslået, at klubberne har et ansvar, når der kommer racistiske ytringer i forbindelse med fodboldkampe i Danmark."

Spillerforeningen har i gennem en årrække drevet kampagnen Giv Racismen Det Røde Kort netop med det sigte at få flere, herunder klubberne, til at tage ansvar og bekæmpe den racisme, der desværre findes i sporten.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, udtaler: