09. 08. 2010

Stadig ledige pladser på mange uddannelser

Var du en af dem, der ikke kom ind på drømmestudiet eller ikke fik søgt, så har du stadig muligheden for at starte på en uddannelse den 6. september. Foto © Stock.Xchng

Den 30. juli i år fik lidt over 15.000 uddannelsessøgende afslag på deres ønskestudie, men det betyder langt fra, at alle studiepladserne er besatte. På KOT’s (Den Koordinerede Tilmelding) hjemmeside kan du se en liste over ledige studiepladser, og der er stadig mange at vælge mellem over hele landet. Dette gælder også, hvis du har et lavt gennemsnit fra gymnasiet eller handelsskolen.

Du kan se hele listen her samt optagelsestallene for alle uddannelser her (pdf).

Et udsnit af de ledige pladser

Læs erhvervsøkonomi
Der er stadig ledige studiepladser på uddannelsen i HA erhvervsøkonomi i både Odense, Kolding, Sønderborg, Slagelse, Ålborg og Herning.

Læs Humaniora i Odense
På Syddansk Universitet i Odense er der stadig ledige pladser på en lang række uddannelser inden for humaniora, bl.a. sprogene, spansk, engelsk, tysk, men også international virksomhedskommunikation, hvor du kan vælge at kombinere et sprog med fag indenfor kommunikation.

Merkonom for elitesportsudøvere i Kolding
Du kan også overveje den særlige merkonomuddannelse med delvist fjernstudie udviklet specifikt til elitesportsudøvere og trænere på IBC Sportsakademi i Kolding. For nærmere information kontakt uddannelseschef Henrik Kjær Christensen på telefon nr. 7224 1780 eller e-mail hkc@ibc.dk.

Læs Naturvidenskab i Århus
I Århus er der ledige pladser på mange af de naturvidenskabelige studier, bl.a. biologi, matematik, økonomi og kemi.

Bliv lærer, pædagog eller sygeplejerske
På landets seminarer er der også ledige studiepladser. Du kan f.eks. vælge at læse til lærer i Jelling, Silkeborg eller Hjørring. Eller overveje at læse til sygeplejerske i Roskilde eller Slagelse i stedet for København.

Adgangskravene og mere info omkring uddannelserne kan desuden læses på Undervisningsministeriets uddannelsesguide på www.ug.dk.

Få hjælp af Study4player
Hvis du har interesse i at tage en uddannelse, kan du måske have svært ved at overskue at skulle prioritere både studiet og sporten. Study4Player er startet af Spillerforeningen og Syddansk Universitet, men gennem samarbejde med Håndbold Spiller Foreningen og Danske Elitesportsudøveres Forening kan både fodboldspillere, håndboldspillere og øvrige elitesportsudøvere få hjælp til at studere.

Study4player samarbejder med samtlige universiteter og en lang række andre uddannelsessteder.  Vores mål er at gøre det nemmere for elitespillere at kombinere sport og uddannelse. Vi har valgt at fokusere på uddannelse, fordi det er meget vigtigt, at en elitespiller tænker over den fremtid, der venter, når sportskarrieren er ovre.

Study4Player kan bl.a. hjælpe med at:
• kortlægge dine ønsker og muligheder for at få en uddannelse
• lægge en uddannelsesplan med plads til sporten
• sætte dig i kontakt med vejledere på uddannelser over hele landet

Læs mere på www.study4player.dk.

Du kan kontakte Study4player for rådgivning om studievalg på tlf. 6550 2272 eller mail s4p@spillerforeningen.dk.

Et udsnit af de ledige pladser

Læs erhvervsøkonomi

Læs Humaniora i Odense

Merkonom for elitesportsudøvere i Kolding

Læs Naturvidenskab i Århus

Bliv lærer, pædagog eller sygeplejerske

Få hjælp af Study4player

Study4Player kan bl.a. hjælpe med at:
• kortlægge dine ønsker og muligheder for at få en uddannelse
• lægge en uddannelsesplan med plads til sporten
• sætte dig i kontakt med vejledere på uddannelser over hele landet

Læs mere på www.study4player.dk.