02. 09. 2010

Stadionsikkerhed på dagsordenen i Wien

Stadionsikkerhed var et vigtigt punkt på dagsordenen til et internationalt møde organiseret af UEFA og en EU tænketank i den østrigske hovedstad i onsdags. Foto © Stock.xchngeI onsdags mødtes UEFA med forskellige sikkerhedseksperter for at forberede sig på den kommende europæiske klub- og landsholdssæson.

Dette års konference indeholdt en diskussion samt workshops, som blandt andet omhandlede emner som tilskuerfaciliteter, en indgangsvinkel til internationalt samarbejde og sikkerhedsmanagement, statens rolle samt stadioninspektioner.

Derudover fremsatte UEFA deres værdier og initiativer. Blandt andet fastslog de deres beslutning om nultolerance over for voldelige fans. Samtidig blev det understreget, at sikkerhed under fodboldkampe er en forudsætning for at kunne sikre fansene en god oplevelse. Samtidig pointerede den belgiske indenrigsminister, at mere end 98 pct. af stadions besøgende ikke er hooligans og derfor skal beskyttes.

Mødet var organiseret af UEFA, den paneuropæiske gruppe af fodbold- og sikkerhedseksperter samt den europæiske tænketank og omhandlede sikkerhedsprocedure forud for UEFA Champions League og UEFA Europa League gruppespillet.

Til det årlige møde deltog repræsentanter fra det europæiske politi og andre statslige bureauer, sikkerhedsfolk fra UEFA, den nationale fodboldforening og fra de klubber, som deltager i denne sæsons UEFA Champions League og UEFA Europa League samt the National Football Information Points (NFIP).

Endvidere deltog Østrigs indenrigsminister, Maria Fekter, og hendes belgiske modstykke, Annemie Turtelboom, mens UEFA var repræsenteret på vegne af de to Executive Committee medlemmer, Joseph Mifsud og Michael van Praag.