17. 08. 2010

Sværere at komme ind på en uddannelse via kvote 1

Mange ansøgere med høje karakterer fra deres ungdomsuddannelse har gjort det sværere at komme ind på sit drømmestudie via kvote 1. Men du kan selv gøre noget aktivt ved bl.a. at søge via kvote 2 eller uden for de store byer. Foto © Stock.Xchng

Som et eksempel på den øgede interesse for at studere har over 10 % flere søgt ind på en universitetsuddannelse i år ift. 2009. Derfor er karakterkravene steget mange steder i landet, især i Københavns- og Århus-området. Du kan se eksempler på øgede karakterkrav her (pdf).

Gode råd – Hvad kan du selv gøre?
På trods af øget interesse er det stadig muligt at komme ind på en række uddannelser i år i stedet for at vente til 2011. Du kan se hele listen med ledige pladser her.

Men overvejer du at søge ind på en uddannelse til næste år, bør du overveje, om du skal søge ind på kvote 2. Dette især hvis du har et lavt karaktergennemsnit. Mange uddannelsesinstitutioner, der optager på kvote 2, kigger mindre eller slet ikke på karaktererne fra den gymnasiale eksamen.

Der er også bedre mulighed for at blive optaget uden for København og Århus, hvor det nogle steder er muligt at komme ind med et lavt gennemsnit. Fx kunne man i år blive optaget på fysioterapeutuddannelsen i Esbjerg med et snit på 5,8, i Haderslev med 6,2, i Odense med 6,8 og i Holstebro med 5,9. I Århus og København var kravene 8,4 og 8,2. Karaktererne er efter den nye 7-trinsskala, hvor f.eks. et gennemsnit på 8,4 svarer til 9,1 på den gamle 13-skala.

Lige meget om du søger på kvote 1 eller kvote 2, er det smart at oplyse, at du gerne vil tilbydes en standbyplads, hvis du ikke skulle blive optaget. Så får du måske en studieplads på det første hold, som går i gang på uddannelsen – og helt sikkert en plads, når næste hold på uddannelsen går i gang et helt eller et halvt år senere.

Du kan se en 2010-oversigt over karakterkravene i dette års KOT på www.kot.dk eller på Undervisningsministeriets uddannelsesguide på www.ug.dk.

Få hjælp af Study4player
Hvis du har interesse i at tage en uddannelse, kan du måske have svært ved at overskue at skulle prioritere både studiet og sporten. Study4Player er startet af Spillerforeningen og Syddansk Universitet, men gennem samarbejde med Håndbold Spiller Foreningen og Danske Elitesportsudøveres Forening kan både fodboldspillere, håndboldspillere og øvrige elitesportsudøvere få hjælp til at studere.

Study4player samarbejder med samtlige universiteter og en lang række andre uddannelsessteder.  Vores mål er at gøre det nemmere for elitespillere at kombinere sport og uddannelse. Vi har valgt at fokusere på uddannelse, fordi det er meget vigtigt, at en elitespiller tænker over den fremtid, der venter, når sportskarrieren er ovre.

Study4Player kan bl.a. hjælpe med at:
• kortlægge dine ønsker og muligheder for at få en uddannelse
• lægge en uddannelsesplan med plads til sporten
• sætte dig i kontakt med vejledere på uddannelser over hele landet

Læs mere på www.study4player.dk.

Du kan kontakte Study4player for rådgivning om studievalg på tlf. 6550 2272 eller mail S4P@spillerforeningen.dk.

Gode råd – Hvad kan du selv gøre?

Få hjælp af Study4player

Study4Player kan bl.a. hjælpe med at:
• kortlægge dine ønsker og muligheder for at få en uddannelse
• lægge en uddannelsesplan med plads til sporten
• sætte dig i kontakt med vejledere på uddannelser over hele landet

Læs mere på www.study4player.dk.