26. 08. 2010

Svensk spillerforening bekæmper uacceptabel klubmentalitet

Den svenske spillerforening (SFS) vil sætte en stopper for klubber, der bortviser spillere, som nægter at forlænge deres kontrakt. Desværre er det ofte en bevidst strategi, fra enkelte klubbers side, og det er langt fra kun i Sverige, at det forekommer.

Foto © FIFPro

Hvis en spiller frivilligt vælger at forlænge sin kontrakt med en given klub er der ingen problemer. Men så snart spilleren ikke vil forlænge, vælger klubberne at straffe spilleren i form af forskellige sanktioner. Det kan fx være, at spilleren ikke får lov til at spille kampe eller ikke får lov til at træne med første holdet. I enkelte tilfælde er spillere blevet henvist til at træne med klubbens ungdomshold.

Den svenske spillerforening er på det seneste blevet opmærksom på en del tilfælde. Fx afslog Emil Berger en forlængelse af sin kontrakt med Degerfors IF (i den svenske 2. division) og fik efterfølgende ikke lov til at spille kampe. AIK Solna behandlede Walid Atta på præcis samme måde, efter at den 24-årige forsvarsspiller afslog at forlænge sin kontrakt med klubben fra den bedste række i Sverige, Allsvenskan.

Den svenske spillerforening vil sætte en stoppe for klubber som AIK Solna og Degerfors IF. SFS håber, at de kan finde en spiller, som er villige til at tage til the National Dispute Resolution Chamber (NDRC) sammen med SFS. ”Det er ikke første gang, at det sker, og derfor vil vi sætte en stopper for det nu,” udtaler en talsmand for den svenske spillerforening. Han fortsætter: ”Det er en uacceptabel opførsel fra klubbernes side, når de presser en spiller til at forlænge en kontrakt mod dennes vilje. Vi mener, at det er et alvorligt brud på kontrakten, som skal give spilleren ret til at afslutte sin kontrakt helt og tage til en anden klub på en fri transfer."

Efter Bosman-sagen har spilleren ret til at afslutte sin kontrakt og samtidig bestemme over sin egen fremtid. Vi har ingen problemer med, at en spiller vælger at forlænge sin kontrakt, selvom han har intentioner om at finde en anden klub. Men hvis det forekommer, skal spilleren have lov til at gøre det uden at føle sig presset,” slutter talsmanden fra SFS.

Foto © FIFPro