03. 03. 2010

Sydafrikansk spillerforening forsvarer spillere i bestikkelsessag

Den sydafrikanske spillerforening er meget forargede over, at flere trænere og klubledere har beskyldt deres spillere for at tage imod bestikkelse og forsøge at tabe kampe. Foto © FIFPro

Den første sag foregik i klubben Maritzburg United, hvor Dikilu Bageta (billede red.) blev beskyldt for, den 10. februar 2010, at have brændt et straffespark med vilje. Hans hold tabte 1-0, og forsvarsspilleren fik skylden. Dikilu blev suspenderet af sin klub; noget som klubejer Afzal Khan kunne bekræfte:

Ja, det er rigtigt, at Dikilu er blevet suspenderet af klubben, mens vi venter på udfaldet af den efterforskning, som foregår netop nu”

Men Dikilu var ikke den eneste spiller som pludselig kom i søgelyset. Næste offer blev Esau Mtsweni, som også fik skylden for sit holds 2-3-nederlag, lørdag den 6. februar 2010. Selv siger han sådan:

Det, der skete var, at jeg lavede en kæmpe fejl, som vores modstandere efterfølgende scorede på. Efter kampen blev min brøler en stor sag, og jeg blev udsat for nogle meget voldsomme beskyldninger.
Jeg blev fortalt, at jeg skulle gennemgå en løgnedetektortest, som skulle bevise, om jeg havde forsøgt at tabe kampen

Easu Mtsweni blev fortalt af sin klub, at han efter episoden skulle blive væk fra træning, hvilket han har gjort lige siden.

Direktøren i Thanda Royal Zulu, Natasha Tsiclas, vil imidlertid ikke bekræfte Mtswenis suspension:

På dette tidspunkt har træneren givet alle spillere i vores trup fri,” siger Tsiclas

Den sydafrikanske spillerforening SAFPU har i en pressemeddelelse taget kraftigt afstand fra beskyldningerne mod Dikulu og Mtsweni:

Det er meget uprofessionelt og totalt nonsens, at klubberne anklager vores medlemmer for at tage imod bestikkelse. Vi vil simpelthen ikke tillade, at nogen på ondskabsfuld vis forsøger at skade det fantastiske stykke arbejde spillerne laver ved at finde på ubegrundede beskyldninger

Endvidere vil spillerforeningen nu have divisionsforeningen til at gå ind i sagen:

Vi anmoder indtrængende divisionsforeningen om en grundig undersøgelse af beskyldningerne om bestikkelse i sydafrikansk fodbold, og slå hårdt ned på synderne. Men det er forkert af klubberne at beskylde spillerne for match fixing for derefter at lave en løgnedetektortest uden at foretage dybdegående undersøgelser af sagen. Det er meget uretfærdigt over for vores medlemmer, og dette er med til, på en negativ måde, at udstille sydafrikansk fodbold,” lyder det fra SAFPU.