25. 08. 2010

Trænere og fransk spillerforening vil have sanktioner ophævet

Seks velansete fodboldveteraner har, i samarbejde med den franske spillerforening, skrevet et brev til det franske fodboldforbund i håbet om, at de vil ophæve sanktionerne mod fire af spillerne fra Frankrigs meget omtalte VM-trup. Foto © FIFProDet franske landshold er i fare. Sådan lyder indledningen i det brev, som seks fodboldveteraner har sendt af sted til det franske fodboldforbund (FFF). Sylvain Kastendeuch og Philippe Piat fra den franske spillerforening (UNFP) er blandt de seks, som har underskrevet brevet.

Piat, som også er vicepræsident i FIFPro, og Kasetndeuch har teamet op med Youri Djorkaeff, tidligere fransk anfører, Aimé Jacquet, tidligere landsholdsspiller og træner, Michel Hidalgo, tidligere landsholdsspiller og træner, og Guy Roux, tidligere manager i AJ Auxerre.

Brevet skal ses som en reaktion på sanktionerne mod Nicolas Anelka, Patrice Evra, Frank Ribéry og Jérémy Toulalan, som alle var en del af den omtalte VM-trup, der protesterede mod daværende landstræner, Raymond Domenech. Ifølge Piat, Kasetnedeuch og de andre er sanktionerne uretfærdige og uden grund.

De seks fodboldveteraner forlanger, at sanktionerne bliver ophævet, fordi den nuværende franske landstræner valgte at straffe samtlige VM spillere ved at undlade at udtage dem til venskabskampen mod Norge. ”Vi troede, at alle havde forstået budskabet fra den nye landstræner, som allerede koncentrerede sig om at kvalificere sig til EM 2012,” udtaler den ene af de seks fodboldveteraner, som har været med til at udforme brevet.

En anden grund til, at brevet er blevet til, er, at de seks ophavsmænd frygter, at det franske landshold vil få en skidt start på EM 2012, hvis Blanc ikke har mulighed for at råde over alle spillere. Og dårlige resultater vil kun gøre livet hårdere for spillerne, som skal have genvundet opbakningen fra fans og medier efter et skidt VM.