11. 01. 2010

Uberettiget afskedigelse af Simon Richter

Simon Richters kontrakt med FCN er blevet ophævet, men den klausul, som klubben har benyttet sig af lever ikke op til hverken overenskomstens, DBU’s, eller FIFA’s regler. Foto © Per KjærbyeI november 2008 blev Simon Richters kontrakt med FC Nordsjælland forlænget med to år, men denne kontrakt er nu blevet ophævet af klubben imod de gældende regler.

Direktør i Spillerforeningen, Mads Øland, uddyber: ”Der er tale om uberettiget afskedigelse. Klubben har forbrudt sig mod både overenskomstens, DBU’s og FIFA’s regler. Du må ikke på forhånd lave aftaler om, at ’hvis og hvis, så kan kontrakten blive ophævet.

En kontrakt kan dog godt ophæves før tid, men dette skal ske i en gensidig aftale og med brug af DBU’s formular om ophør om aftale af spillerkontrakt. Dette har ikke været tilfældet i denne sag, hvor FC Nordsjælland i stedet har gjort brug af en ugyldig bestemmelse.

Spillerforeningen vil i dag indkalde overenskomstpartner Divisionsforeningen til et mæglingsmøde i sagen.