09. 09. 2010

Uddannelse skal sikre ufaglærte

På grundlag af en rapport fra LO vil der i 2020 være omkring 110.000 ufaglærte i ”overskud”. Løsningen på dette er ifølge LO’s formand, Harald Børsting, mere og bedre uddannelse. Foto © Stock.Xchnge

I 2020 vil der mangle 59.000 faglærte og 191.000 med en videregående uddannelse. Det viser rapporten ”Fremtidens Arbejdsmarked – flere og bedre jobs”, som LO har fremlagt. Samtidig vil der være omkring 110.000 ufaglærte i ”overskud”, idet de ikke besidder de kompetencer og kvaliteter, som virksomhederne efterspørger.

Ifølge LO’s formand, Harald Børsting, er vejen frem mere og bedre uddannelse, da det er de færreste, som vil kunne klare sig på arbejdsmarkedet med en kort uddannelse.

En udmelding som Rasmus Haagensen, projektleder i Study4player, støtter op om:

Det er vigtigt, at uddanne sig, så man er godt rustet til man skal ud på arbejdsmarkedet. Derfor opfordrer vi elitesportssportsudøvere til at uddanne sig, så de bliver klædt ordentligt på til livet efter sportskarrieren, og dermed ikke ender som en del af den omtalte gruppe af ufaglærte, når karrieren stopper.”

Og han fortsætter:
Det vi kan hjælpe med i Study4player, er at få passet studiet ind i sporten uden at det ene går ud over det andet. På den måde kan elitesportsudøvere allerede nu forberede sig, til de en dag skal ud på arbejdsmarkedet.”

Uddannelse er og bliver den bedste måde at tage hånd om sin fremtid på,” slutter han.

For LO handler det om at få så mange af dem, som har en kort uddannelse – både unge og ældre – til at tage en erhvervskompetencegivende uddannelse, så de står bedre rustet på arbejdsmarkedet. Men dette kan kun lade sig gøre, hvis der oprettes flere praktikpladser i virksomheder samt etableres flere skolebaserede praktikpladser.

Rapporten viser samtidig, at der vil være ”overskud” af ufaglærte selv inden for brancher med simple arbejdsfunktioner. For eksempel vil det gamle ”samlebåndsarbejde” fremover ofte kræve, at ansatte kan betjene computerstyrede maskiner samt læse manualer på både dansk og engelsk.

En udmelding som Rasmus Haagensen, projektleder i Study4player, støtter op om:

Og han fortsætter: