27. 09. 2010

Vigtig sejr for den schweiziske spillerforening (SAFP)

FC Luzerns bestyrelse har efter flere overvejelser om at anvende kunstgræs på deres nye stadion valgt, at klubben i stedet skal spille på naturgræs, når de indtager deres nye hjemmebane, Swissporarena.

Foto © FIFPro

SAFP er yderst tilfredse med beslutningen,” siger Lucien Valloni, direktør for den schweiziske spillerforening. Han fortsætter: ”Vi er overbeviste om, at de har truffet den rigtige beslutning. Sagen har taget en interessant drejning, og det virker som om, at vores henvendelse har haft stor betydning.

SAFP sendte i juni måned et brev af sted til direktøren for den schweiziske fodbold liga (SFL) samt til alle formænd for klubberne i landets 1. og 2. division for at indbyde dem til at deltage i en ny diskussion om kunstgræs.

Den schweiziske spillerforening udformede samtidig et positionspapir – hvori det at spille på kunstgræs blev kritiseret. Konklusionen var klar og tydelig: Spillerne er meget kritiske i forbindelse med at spille på kunstgræs, og de vil under ingen omstændigheder spille mesterskabskampe på dette underlag. Derudover er der meget lidt viden om langtidseffekten af at spille på kunstgræs.

Valloni og SAFP er meget tilfredse med FC Luzerns ”U-vending” og siger: ”Vi er rigtig glade for, at også BCS Young Boys overvejer at spille på naturgræs igen.” Valloni fortsætter: ”SAFP er overbeviste om, at FC Luzerns beslutning er tegn på, at vi har taget et skridt i den rigtige retning.

FC Lucerns nye stadion, Swissporarena, åbner i juli 2011.

Foto © FIFPro

FC Lucerns nye stadion, Swissporarena, åbner i juli 2011.