05. 09. 2011

Bulgarien-England skændet af racistiske tilråb

EM-kvalifikationskampen mellem Bulgarien og England vil blive husket for de racistiske tilråb fra begge lejre snarere end resultatet. Fredagens EM-kvalifikationskamp mellem England og Bulgarien blev alvorligt skændet af racistiske tilråb fra de bulgarske fans mod de engelske spillere Ashley Young, Theo Walcott og Ashley Cole. Selvom englænderne vandt 3-0 i Bulgarien, er det desværre ikke resultatet, der er samtaleemnet i den engelske trup i dagene efter kampen.

Jeg bemærkede det. Jeg tror at FA (det engelske fodboldforbund) vil tage hånd om det, for det var meget tydeligt,” siger Theo Walcott til Daily Mail.

Ifølge bold.dk havde den bulgarske landstræner, Lothar Matthäus, ikke selv hørt tilråbene men havde en klar holdning til begivenheden: ”Det er sørgeligt, at sådan noget sker. Så jeg vil sige undskyld på det bulgarske fodboldforbunds vegne.

Umiddelbart efter kampen indsendte FA en klage til UEFA og det bulgarske fodboldforbund. Hvis bulgarerne bliver fundet skyldige, kan de ende med at skulle spille en eller flere kampe for tomme tribuner.

Selvom der efter kampen har været mest fokus på de bulgarske tilskueres hadefulde tilråb, var de engelske fans ifølge den engelske avis The Sun ikke meget bedre, da de råbte slagsange rettet imod de bulgarske romaer. Den sag vil dog ikke blive efterforsket, da Bulgarien ikke har indgivet nogen klage, men FA vil sandsynligvis appellere til egne fans om ikke at komme med den slags tilråb forud for kampene.

Foto © Per Kjærbye

Foto © Per Kjærbye